En uke etter begravelsen


Det har blitt mange tårer og mye verking i mage og bryst den siste uken. Den fysiske formen har vært en del bedre enn den første uken jeg var hjemme fra sykehuset, men psykisk er det blitt desto verre. Jeg kjenner at jeg syns det blir stadig vanskeligere å snakke om det som har skjedd. Istedet ligger det som en stor verkebyll inni meg. Har søkt hjelp og skal ha min første terapitime om to uker. Håper jeg ikke er blitt helt lukket som en østers innen da.

Jeg veksler mellom å være distansert og fullstendig knust. Følelsene kommer over meg uten forvarsel, og stemningsskiftet kan skje på bare noen sekunder, Jeg blir stadig bombardert med gjenopplevelser og inntrykk som skal fordøyes fra ulike vinkler. Følelser og fornuft går dessuten i utakt. Hodet prøver forgjeves å temme instinktet. Rasjonalitet og underbevissthet spiller ikke på lag.

På sykehuset var det de av personalet som gjorde ting bedre og de som gjorde det verre, alle i beste mening. Sannsynligvis fins det ingen fasit på hvordan man skal forholde seg til noen som har født et barn som døde ved fødselen, så jeg har ingen problemer med å forstå utfordringen i en hektisk arbeidshverdag, men noen er likevel mer lydhøre enn andre.

For meg personlig har de mest belastende kommentarene vært av typen:

– Livet kan være fint uten barn også – det er på tide å innstille seg på et liv uten barn (mindre enn ett døgn etter fødselen og fremdeles full av dop)

– Vi kan ikke rå over naturen (nei, men livmorhalsen min sviktet etter alle soletegn pga. senskade etter en operasjon – hvor naturlig er det? – og dere har ikke villet gi meg alle hjelpemidlene som stod til rådighet for å kompensere for dette pga. et stivbeint regelverk og manglende dømmekraft)

– Hvor har du vondt hen? Kvinner som har født vaginalt skal ikke ha vondt (Og hvem har bestemt det?! Holder det ikke at jeg våkner av smerter og etterrier – må jeg rettferdiggjøre meg selv på toppen av det hele for å få smertestillende? Holder det ikke at jeg faktisk har greid meg uten sovepiller denne gangen?)

Det hører med til historien at de to første kommentarene kom uten at jeg hadde sagt noe som helst eller gitt uttrykk for at jeg var klar til å starte noen diskusjon. Den siste kommentaren kom da jeg ba om mer smertestillende. Da to jordmødre på rad hadde kranglet om hver minste paracet, begynte jeg til slutt å gråte av oppgitthet og ren og skjær utmattelse. Kommentarene i parentes sa jeg selvfølgelig aldri høyt. Det lønner seg sjelden å komme på kant med folk man er helt avhengig av, så jeg brukte alt jeg hadde igjen av krefter på å beherske meg.

Man kommer langt med å ta hensyn til andres følelser og behov, men på et eller annet punkt kan denne sympatiseringen likevel føre til at man ender opp med å overkjøre seg selv istedet. Det er vondt å brenne inne med legitim harme av angst for represalier. Dette opplevde jeg for første gang i møte med helsevesenet ifbm. mitt aller første svangerskap. Det ble et så stort traume at det tok mange år før jeg klarte å snakke om det. Om ikke lenge klarer jeg forhåpentligvis å skrive et innlegg om det.

11 kommentarer
    1. Et veldig sterkt innlegg. Du deler noe som det sjeldent snakkes om, og det skal du ha mye ros for.
      Ønsker deg alt godt! Og fint å lese at du har søkt hjelp for tankene og følelsene dine.
      Stor klem fra meg <3

    2. “Kvinner som har født vaginalt skal ikke ha vondt?” Hvilken brødjøk var det som presterte å lire av seg et så usant og tåpelig utsagn???! De andre kommentarene skulle du bare slått ned på i aller høyeste grad. De var bare ufine og ikke på sin plass med mindre du hadde spurt om deres meninger, noe du ikke hadde gjort… Ble litt fyrt her. Greier ikke engang forestille meg hvordan du har det nå og hva du går gjennom. Tenker mye på deg…

    3. nymfemamma: “Brødgjøken” var en gammel erfaren jordmor. Lurer på om de blir immune mot å se smerter etterhvert i det yrket, slik at ingenting blir tatt alvorlig før barsel- og fødekvinnene nærmest holder på å forgå? Men heldigvis var ikke alle sånn. En vennlig sjel sa at jeg hadde nok med den sjelelige smerten, så jeg skulle slippe å ha fysiske smerter i tillegg.

    4. Huff, det var skikkelig trist å lese at du mistet barnet ditt 🙁 Kondolerer :´(
      Det er ingen ord som kan beskrive nok hvor trist dette er. Det er også trist å se hva helsepersonell kan lire ut av seg. Håper du får god hjelp og støtte slik at du kommer deg bedre gjennom den vanskelige tiden.

    5. Vet hva du går igjennom – det er ubegripelig vondt, og livet kan sikkert i stunder føles meningsløst. Du har jo dessverre vært igjennom sorgarbeid før og vet at det tar tid å bearbeide alt. Sorgarbeid er tung og trist. Fint at du skal få snakke med noe, det vil nok på sikt hjelpe deg 😊
      Utrolig hva man skal høre av fagfolk. Jeg syntes du skal gjøre akkurat som du selv ønsker; og vil du forsøke å bli gravid igjen, så go for it. Vil du vente litt, eller prøve igjen med en gang er det helt greit også. Det viktigste er at du gjør hva du føler er best for deg ❤ Skulle du gå den veien, så får du sørge for at helsevesenet i utlandet vil gjøre tiltak slik at dette ikke skjer igjen
      Tenker på deg ❤

    6. Enig med glad mamma. Det er opp til deg å mene noe om du skal prøve flere ganger. Det er virkelig ufølsomt av de ansatte på sykehuset. Men det forbauser meg egentlig ikke etter mitt eget møte med fødeavdelingen. Dessverre er de nok flinkere i andre land med litt vanskeligere tilfeller. Skjønner godt at du er knust. Håper det hjelper å få snakke med en terapeut.
      Trøsteklemmer

    7. Jeg tenker på deg hver eneste dag. Har så lyst til å sende deg en melding men vet at du ikke har krefter til å svare akkurat nå. Og jeg skal la deg være i fred. Jeg vet du tar kontakt når du er klar <3
      Jeg kan umulig sette meg inn i hvordan du har det selv om jeg har opplevd litt selv. Men du har hatt den tøffeste reisen. Men jeg vet du vil reise deg igjen <3 Ta vare på deg selv nå lille venn <3
      Glad i deg snupp <3

    8. Føler med deg;> Det er tungt å få slike kommentarer, og så er det noe med timingen.. ufølsomme kommentarer når man har gått gjennom et traume som en dødfødsel. Har selv fått kommentarer at man kan ha et godt liv uten barn, og prøver å se det slik, noen ganger går det, andre ganger ikke.. Det er en prosess, men håpet har jeg ikke gitt opp.
      Du er ihvertfall ikke alene, vi er mange i samme situasjon. Klem

    9. Prøver: Ja, tid, sted og anledning har alt å si i denne sammenhengen. Det er faktisk grenser for hvor mye psyken vår greier å ta inn og ta stilling til på en gang. Alt til sin tid. Dessuten må det være vi selv som får lov å bestemme hvem vi ev. vil diskutere en så personlig ting med. Da dødfødselen var et uunngåelig faktum, visste jeg at jeg måtte stålsette meg mot slike kommentarer, for jeg visste at de ville komme. Det burde ikke være slik at man skal måtte ta på seg rustning for å takle sykehuspersonalet når man ligger nede for telling og er på sitt aller mest sårbare i livet, men det er dessverre min erfaring. Heldigvis ikke med alle, men de forståelsesfulle englene som virkelig har skjønt greia, har vært i mindretall, og man vet aldri hvem som kommer inn døren neste gang.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg