Hos spesialist

Arthritis
Licensed from: kbuntu / yayimages.com

I dag hadde jeg endelig time hos revmatologen som jeg har ventet på hele siden mai. Jeg var forberedt på at jeg kanskje måtte gå derfra med uforettet sak siden jeg var gravid. Det var også delvis sant, for det var noen undersøkelser jeg måtte utsette til to måneder etter fødsel, men til gjengjeld fant hun andre ting som jeg ikke hadde vært forberedt på.

Grunnen til at jeg ble henvist, er at jeg har hatt smerter i hofter, knær og håndledd, samt økt sekning og crp over lengre tid som ingen har kunnet finne noen forklaring på. Disse verdiene gikk kraftig ned etter nsaid- og prednisolonhestekuren jeg tok før dette forsøket, imidlertid har de gått opp igjen senere. Problemet er bare at alle gravide har økte senkningsnivåer, men visstnok ikke crp, og mine senkningsnivåer ligger også litt over normalen for gravide. Dessuten har mange av plagene tatt seg opp igjen etter at jeg sluttet på Prednisolon, særlig i håmdledd og knær.

Først fikk jeg meg en skrekk da jeg skulle vise at jeg hadde hyperbevegelige ledd, for plutselig kunne jeg ikke bøye tommelfingeren ned til håndleddet som jeg pleier, men ble stoppet halvveis fordi det gjorde vondt. Så noe var blitt adskillig stivere. Legen satte så i gang med å undersøke meg med et ultralydapparat på de stedene jeg hadde vondt (samt noen av stedene der jeg ikke hadde sagt noe om vondt), og tror dere ikke at hun fant lett artrose (slitasjegikt) nesten overalt?! Men det forklarte visst ikke de høye betennelsesverdiene, for selv om området kunne bli irritert og dermed betent, slo visst ikke det ut på blodverdiene på samme måte som f.eks. leddgikt som er forårsaket av betennelse. I tillegg fant hun ganglion som jeg aldri hadde hørt om før, i ene håndleddet, som visstnok kunne forklare smertene.

Av de to undersøkelsene hun ville jeg skulle ta etter fødsel, var nytt mr av bekkenet det viktigste. Det viste seg nemlig at fastlegen hadde sendt feil bestilling sist, nemlig en undersøkelse av prolaps (som jeg ikke har), mens det er revmatiske endringer de skal se etter, og det krever visst andre innstillinger på apparatet. Vi mistenker først og fremst spondylitt som er nært forbundet med en genetisk blodprøve jeg har testet positivt på. I tillegg vil hun ha mr av ene håndleddet for å følge med på ganglionet som visstnok både kan bli verre eller forsvinne av seg selv.

Ganglion kan visst opereres bort, men det er sjelden de gjør det med mindre man har store plager. Atrose er det dessverre ingenting man kan gjøre med, annet enn å avlaste og trene muskulaturen rundt. Så jeg må finne meg en god fysioterapeut etter fødsel. Ellers kan det visst avlaste den vondeste hoften å sette kortisonsprøyer, men det er dessverre ingen varig løsning. De par siste årene har jeg ikke kunnet ligge på den siden i det hele tatt, men legen sa det var i senefestene jeg hadde vondt, og ikke i selve hofteleddet. Mest sannsynlig kommer det av irritasjon pga. hofteleddsdysplasi. Okke som har jeg gått i behandling for det de siste ti årene hos osteopat og kiropraktor uten noen tegn til bedring, og det har gradvis blitt verre.

I tillegg hjelper det å være lettest mulig, så presset kommer til å være stort på å få bort hormonkiloene etter fødsel. Får bare håpe jeg får til å amme, så jeg iallfall får drahjelp av det. Klarer liksom ikke helt å se for meg at jeg skal ha overskudd til å styre med spesielle dietter den første tiden, men mor har sagt at hun holdt seg naturlig slank de første årene vi var små fordi hun løp rundt etter oss hele tiden og knapt nok hadde tid til å spise. Det virker mere realistisk enn å sette i gang med spesielle matregimer bare for meg. Ser liksom for meg at det kan bli en del rester etter babymat å spise opp istedet.

Vel, vel, jeg er glad det foreløpig er overstått, og at jeg iallfall har fått noen svar og blitt litt klokere, så får jeg ta resten etter barseltiden.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg