Snart ferdig med 1. trimester

Portrait of a relieved businesswoman
Licensed from: Wavebreakmedia / yayimages.com

Ifølge klinikken er jeg endelig ferdig med 1. trimester i morgen kveld, dvs. at jeg lå et sted midt i mellom 11+5 og 11+6 i dag morges. Men da jeg var på kontroll nå i ettermiddag, målte legen lille Mirakel til 4,7 cm, som visstnok tilsvarer 11+4. På forrige måling for 14 dager siden lå spiren også litt bak. Tvillingene fulgte alltid boka på en prikk, og på den ordinære ultralyden lå de plutselig en dag foran skjema, men fordi jeg hadde ivf-termin, ble ikke termindatoen justert.

Ellers var visst hjertefrekvensen akkurat som den skulle være, og lille Mirakel lå og vinket med både armer og bein. Dessverre var ikke fosterdiagnostikerne interessert i å ta en ultralyd for å se om fosteret var friskt, så lenge hovedhensikten ikke var å se etter trisomier med tanke på mulig svangerskapsavbrudd, så det får jeg heller ta privat.

Det eneste som gjorde meg litt urolig, var at legen ikke fikk livmorhalsen til å være mer enn 2,7 cm. Mest sannsynlig var det fordi den har fått en annen vinkel med pessaret, så dermed ble det vanskelig å lokalisere og måle den, men likevel. Hovedpoenget med hyppige kontroller har jo vært å følge med på livmorhalsen. Forhåpentligvis klarer den private gynekologen å se litt bedre med nyere utstyr, men livmorhalsen så og kjentes iallfall fin ut på den gynekologiske undersøkelsen.

Det ble tatt nye vaginalprøver som ikke er rutine, men for å berolige meg siden jeg fikk en alvorlig infeksjon med tvillingene. Kunne dra innom med urinprøve til jordmødrene en dag det passet, men jeg får se om det ikke heller lønner seg å ta en hjemmetest for å spare meg selv for den ekstraturen til sykehuset. Hadde dessverre ikke med morgenurin i dag siden det ikke har vært snakk om det de andre gangene. Fikk også resept på Dalacin som jeg kan ta forebyggende i tre dager om en stund. Det var visst en del snakk om det før å gi gravide Dalacin i uke 12-14, men nå behandler de stort sett bare ved påvist infeksjon.

Det siste er vel og bra så lenge man faktisk sjekkes regelmessig for infeksjoner, både i urin og vaginalt. Ble også litt betenkt av et innlegg hos Lommelegen der vedkommende lege hevdet at gravide godt kan ha infeksjoner selv om dyrkningsprøvene er negative fordi det kan være vanskelig å “få napp” på dem. For at urinprøver skal være pålitelige, bør dessuten urinen ha ligget i 2-4 timer i blæren først, dvs. at man ikke har tømt blæren i 2-4 timer før prøven blir tatt. Det er vanskelig nok for meg å få til for tiden med morgenurin og betyr i praksis at alle urinprøver jeg har tatt direkte hos legen, har vært temmelig verdiløse.

Ellers har begge naturterapeutene mine ferie denne uken. Den ene har riktignok utnevnt en vikar som kan ta unna litt, men jeg har vært så dårlig at jeg ikke har hatt overskudd til å ta kontakt før i dag. Regner med å få en time til neste uke.

Var innom sykehusapoteket når jeg først var på sykehuset og fikk kjøpt litt flere sprøyter som jeg manglet til de siste ampullene jeg har igjen med progesteron. Dessverre har de visst ikke sprøyter med nål her til lands, så jeg måtte kjøpe sprøyter og nåler hver for seg. Mer styr med monteringen – hvorfor må de gjøre alt så tungvint?

I natt måtte jeg gi tapt og ta min første paracet for hodepine, og det samme gjentok seg i formiddag. Må få ordnet nakken hos kiropraktor snart, men tør ikke helt ennå. Er fortsatt mye smådårlig, og i går hjalp det ikke en gang å spise før om kvelden. Har sittet ute de par siste kveldene, og det har vært kjølig og godt, men tidlig på dagen er det rene badstuen foran huset, så da er det best å holde seg inne bak lystette gardiner.

Neste fredag vil jeg være helt ferdig med Progynova (østrogentabletter), og dagen etter begynner jeg sannsynligvis med nedtrappingen av progesteron. På det tidspunktet vil jeg ikke ha flere sprøyteampuller igjen, så da er det kun Utrogestan. Med mindre legen ombestemmer seg, skal jeg riktgnok bare halvvere dosen i første omgang og ikke trappe helt ned før det nærmer seg fødsel. Jeg prøver å ta flest mulig vaginalt siden jeg blir så utslått av å svelge dem, men siden opptaket er bedre oralt, får jeg fremdeles litt murringer om jeg tar alle som stikkpiller. Tidligere har det fungert fint som sovemedisin å ta dem oralt om kvelden, men nå har jeg bare blitt uvel av det, så det har dessverre virket mot sin hensikt.

Gleder meg virkelig til 2. trimester og snart hormontilskuddfri, iallfall nesten. Med tvillingene ble jeg veldig mye bedre med en gang de siste hormonpillene var en saga blott. Denne gangen blir jeg riktignok aldri helt fri progesteronpillene, og med tanke på at man ellers på sykehuset bare pleier å ta 100 mg, føles 400 mg fremdeles ganske heftig, men det er iallfall adskillig bedre enn 800 mg.

4 kommentarer
    1. Så flott at alt ser bra ut med lille Mirakel 🙂 Snart 2.trimester allerede, tiden går for, selv om det kanskje ikke gjør det for deg som er gravid. Betryggende at du fortsetter på Progesteron 🙂👍 Ville vært kos å se ultralydbilde av lille Mirakel, hvis du har bilde, og har lyst å legge det ut.

    2. Ja, har hørt at de er litt gniende på det med å gi ut bilder. Uansett, sikkert herlig å se nurket på ultralyd ♥️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg