Atter en dag i horisontalen

Recovery Sign Means Get Back 3d Illustration
Licensed from: stuartmiles / yayimages.com

I går formiddag oppdaget jeg litt rosa på papiret, noe som tydet på frisk blødning. Det var ikke mye, men nok til at jeg trappet opp til full dose Tranexamiumsyre igjen. Det er mye mulig at den kan ha blitt trigget av ultralydundersøkelsen dagen før. Innvendig ultralyd kan dessverre noen ganger ha den bieffekten.

Uansett tok jeg det som et klart signal på at det fremdeles var for tidlig å trappe opp tempoet og tilbrakte resten av dagen i sengen og kvelden i sofaen, bare avbrutt av en kort dusj. Matlagingen ble redusert til et minimum, men klarte å trylle fram en stor salatbolle som jeg spiste rett av hele dagen for å spare oppvask. Den bestod av kyllingfilet, salatblader, kalamataolivener, hermetiserte artisjokker, marinerte bønner, soltørkede tomater samt agurk og holdt blodsukkeret mitt fint og stabilt. Om kvelden kokte jeg vaktelegg for første gang, noe som var gjort på ett blunk. 

I dag orker jeg ikke en gang å fikse papirarbeid fra sengen og har skjøvet unna alt som ikke absolutt umiddelbart må gjøres. Verden overlever nok uten meg i noen dager til, selv om det var litt trist å avlyse kinoavtalen i går kveld. Det har vært flere venner som plutselig har meldt seg i det siste og villet finne på ting, men jeg er bare nødt til å rasjonere på kreftene med hard hånd, så jeg ikke risikerer å angre bittert siden.

Hadde egentlig planer om å lage wok av svineindrefilet og friske grønnsaker til lunsj, men orket ikke å skjære opp noe som helst og endte istedet opp med hel filet innpakket i havrelefse. Hadde satt stor pris på grønnsaker til og vurderte et øyeblikk å koke asparges, men fikset bare ikke å henge lenger over komfyren enn jeg absolutt måtte.

Syns i grunnen at det er største utfordringen med å spise sunt. Når jeg får ting ferdig servert ute, bestiller jeg det mer enn gjerne, men hjemme er problemet at det er så mye mer lettvint å spise ferdiglaget høykarbo uten hverken proteiner, frukt eller grønt. Har både en hel ananas og melon liggende i kjøleskapet som jeg ikke har sett syn på å skrelle og skjære opp enda. Det tar ikke bare mye tid, men genererer desto mer oppvask som altfor lett hoper seg opp når man er indisponert i noen dager. Og så må man selvsagt ikke glemme å kildesortere alt avfallet etterpå som seg hør og bør …

I går måtte jeg ta en runde oppvask sittende på en spisestol for å få plass på kjøkkenbenken til å lage salaten. Oppvaskmaskin står utvilsomt øverst på ønskelista før jeg ev. er så heldig å gå inn i barseltiden. Vil jo helst ikke at mini skal vokse opp på bare ferdig barnemat heller. Elsker egentlig å kokkelere og prøve ut nye ting, så det er ikke lysten det står på. Målet er å få et barn som ikke er overmåte kresent, men om jeg forer det med ensidig kost uten særlig smak, er det iallfall det prosjektet dømt til å mislykkes.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg