Siste dag av “medisinfri”

I morgen begynner 2. prøvesyklus, og da er det på’n igjen. Siste medisiner av 1. prøvesyklus ble tatt forrige mandag. I mellomtiden har jeg kun måttet huske på å ta Levaxin for stoffskiftet og folsyretablettene mine.

De siste begynte jeg med akkurat to måneder før planlagt innsett og er på hele 1000 mcg, altså 2,5 ganger så mye som den anbefalte dosen man tar i Norge (400 mcg). Dagen før innsett skal jeg dessuten ta en rekke blodprøver, og dersom den som heter homocystein viser seg å være forhøyet, kan jeg måtte øke dosen med folsyre enda mer.

I Norge anbefaler man å ta folsyre 1-3 måneder før planlagt svangerskap samt i hele 1. trimester for å forebygge ryggmargsbrokk hos fosteret, men det kan også brukes i større doser for å forebygge “tykt blod”.

Ikke at jeg på noen måte anbefaler noen å eksperimentere med dette selv, men homocystein er altså en type koaguleringsprøve, uten at jeg helt forstår sammenhengen med folsyre. Jeg vet bare at flere utenlandske klinikker bruker det i behandlingen. For ordens skyld kan jeg nevne at for mye blodkoagulering kan føre til blodpropp og infarkt i morkaken, noe man selvsagt vil prøve å unngå.

Men i morgen begynner altså 2. prøvesyklus, og da er det tilbake på 166 mg (400 IE) E-vitamin, 1000-1600 mg omega 3, “babyaspirin” og samme dose Progynova som sist (4 mg). I tillegg skal jeg begynne med østrogenplaster som jeg aldri har prøvd før.

De skal klistres på nedenfor bikinilinjen og byttes ut to ganger i uken. Inneholder hele 100 mg østrogen per plaster, så jeg fatter ikke hvordan dette her skal gå. Jeg som er østrogendominert fra før, kommer til å få helt overdose! Skal ikke på ultralydkontroll før torsdag neste uke og er allerede veldig spent på resultatet.

Enn så lenge nyter jeg å slippe å styre med det. Håper virkelig ikke jeg får problemer med at plastrene faller av i dusjen. Og så er det deilig å slippe å måtte spise frokost på kommando pga. den hersens babyaspirinen.

Det eneste som er litt uvant, er at jeg IKKE har tatt omega 3 i pausen mellom prøvesyklusene. Vanligvis ville jeg nemlig tatt omega 3 i hele oppløpsperioden, samt hele graviditeten. Først fordi omega 3 var inkludert i “gravidpakkene”, altså multikosttilskuddene man ble anbefalt å begynne på allerede mens man planla å bli gravid. Deretter fordi jeg ble anbefalt å ta det av fertilitetsterapeuten. Klinikken i Riga har aldri sagt noe om det, så det er noe jeg bare har drevet med på si.

Derfor ble jeg litt overrasket da jeg studerte den nåværende behandlingsplanen og oppdaget at det ikke er meningen jeg skal ta mer omega 3 etter at 2. prøvesyklus er avsluttet. Jeg sendte da en e-post til sykepleieren og påpekte at her til lands blir gravide anbefalt å ta omega 3 for utviklingen av fosterets hjerne. Hvorpå hun svarte at det ikke var nødvendig før i 2. trimester. Begrunnelsen var at fosteret ikke klarte å nyttiggjøre seg omega 3 i 1. trimester.

Siden omega 3 virker lett blodfortynnende, har jeg ikke lyst til å eksperimentere på egen hånd – tatt i betraktning at jeg vil bli satt på blodfortynnende sprøyter fra og med innsettsyklus, og særlig siden jeg har hatt en tendens til å få blødninger i 1. trimester. Så best å la klinikken få beholde kontrollen, selv om jeg stusser litt. Vel, vel, det er likevel ingen som hindrer meg i å spise makrell i tomat og sardiner på boks 😉 Ingen grunn til å gjøre det vanskeligere enn jeg må.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg