Oppdatert fertilitetsplan for uken

I dag morges da jeg var på vei inn i dusjen, kom jeg pluselig på at det jo var nå jeg skulle bytte østrogenplaster. Det hadde jeg helt oversett da jeg gjennomgikk behandlingsplanen fra klinikken og la opp timeplanen denne uken. Der står det nemlig bare at oppstart med plaster var forrige tirsdag, og at de skulle byttes to ganger i uken. Etter det har jeg selv regnet ut at jeg må bytte hver tirsdag morgen og fredag kveld og minnet meg selv om det flere ganger, men uten å skrive det ned noe sted.

Det siste var tydeligvis en stor tabbe, for jeg vet aldri når det plutselig glipper i hodet mitt for tiden. Bare for å illustrere enda tydeligere, så tenkte jeg først at det var best å vente med byttingen til etter at jeg var ferdig i dusjen og minnet meg selv om at jeg måtte vente med å smøre meg inn med bodylotion så det nye plasteret ville henge bedre på. Hvem tror dere det var som hadde glemt hele plasteret da hun kom ut av dusjen? For sikkerhets skyld hadde jeg smurt inn hele bikiniområdet med et tykt lag krem hele to ganger før jeg kom på det igjen.

Gode råd var dyre, jeg lå allerede et par timer etter den opprinnelige timeplanen, så jeg endte opp med å ta en bomullsdott og dynke den med den første og beste flasken jeg fant på badet, nemlig aloe vera-ansiktsvann. Deretter tørket jeg bort kremen der jeg ville ha plasteret. Først etterpå gikk det opp for meg at Pyrisept eller kanskje til og med rent vann fra springen sikkert hadde vært det beste. Vel, vel, om plasteret begynner å løsne, får jeg bare prøve å klistre over med litt plastertape, men da må jeg nok en tur til apoteket først.

Filgrastimsprøyten var vanskeligere å sette på søndag enn forrige gang. Det sved litt etterpå og rant en dråpe ut igjen. Til gjengjeld var utslettet dagen etter (altså i går) mye mindre enn det som kom etter det første stikket, som fortsatt vises like mye. Det er godt jeg ikke skal sette flere sprøyter etter i morgen. Neste runde blir i selve innsettsyklus.

I morgen har jeg i tillegg lagt inn i timeplanen at jeg må komme i gang med visumsøknaden. Det nærmer seg nemlig nordmenns skoleferie og rushtid på konsulatet, så jeg kan fort få dårligere tid enn det kan se ut på papiret.

Torsdag skal jeg som tidligere nevnt på ny ultralyd. Målet med undersøkelsen er å måle tykkelse og struktur på endometriet og sjekke at jeg ikke har noen store follikler eller cyster. Vanligvis hindrer man folliklene i å vokse og modnes med så høye doser østrogen som jeg går på nå, men det er alltid best å dobbeltsjekke. Endometriet får ellers litt ekstra drahjelp av den høye E-vitamindosen jeg tar. Det er et velkjent triks for å få endometriet til å øke tykkelsen. Tror det styrker østrogenpåvirkningen.

Fredag skal jeg som sagt tilbake til fertilitetsakupunktøren. Når det nærmer seg innsett, må jeg til pers to ganger i uken, men foreløpig holder det stort sett med en. Skjønt det hadde nok vært ideelt med to nå også, men jeg må prioritere. For mange avtaler genererer stress, og da har jeg kommet frem til at behandlingen lett kan virke mot sin hensikt. Særlig nå som jeg prøver å konsentrere meg om å få unnagjort mest mulig andre ting, så jeg slipper å plages med dårlig samvittighet når jeg suges inn i hormontåken for alvor og går inn i rugetiden.

Den dårlige nyheten er at jeg våknet altfor tidlig i dag. Kombinert med at jeg sovnet litt senere enn ellers i natt, betyr det at jeg er dødstrøtt og må få lagt meg nedpå litt nå – ellers har jeg ingen sjanse til å greie å gjennomføre arrangementet jeg har meldt meg på i kveld.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg