Om angst (mine kommentarer i parentes)

Angst er en av de vanligste helseplagene som nordmenn sliter med. Nesten 30 prosent får en angstlidelse i løpet av livet (Hvem skulle trodd det?!)

Hva er angst?

Angst er ubehagelig, men ikke farlig. Det finnes forskjellige typer angst, men fellestrekk er følelse av frykt eller sterkt ubehag (ganske diffust mao). Angst kan være et tegn på at man har levd med for mye stress og belastninger over lang tid (dette er tilfelle for meg). Ofte opptrer angst i kombinasjon med depresjon (eller ihvertfall nedstemthet). Det kan være vanskelig å kjenne forskjell på bekymringer og angst (stemmer iallfall for min del; jeg syns ofte det er glidende overganger).

 Angst

Angstsymptomer

Angst gir sterk følelse av redsel, og av at du ikke kan kontrollere det som skjer med deg (særlig det siste). Noen ganger kan du oppleve det som om angsten kommer helt plutselig og uten forvarsel (ganske fascinerende i grunnen). Fysisk kan angst kjennes ved at du får hjertebank, skjelvinger eller pustevansker, eller at du tror du skal besvime eller kaste opp (jepp).

De mest vanlige formene for angst

Sosial angst betyr at man føler ubehag eller angst i møte med andre mennesker. Det kan også være at man har angst bare i møte med bestemte grupper mennesker eller i bestemte situasjoner (kjenner meg best igjen her). På Klinikk Fjeld har vi erfaring med at mange kvinner som har vært hjemme i fødselspermisjon, kan få sosial angst når de skal tilbake på jobb (for tiden får jeg faktisk mest angst når jeg er alene med mine egne tanker).

Panikkangst betyr at man får hjertebank og svette. Mange blir redde for å besvime (slik jeg hadde det under sorgseminaret i november), bli kvalt eller dø (gudskjelov har jeg ikke hatt den følelsen). Redselen for nye anfall kan gjøre at man isolerer seg hjemme.

Hypokondri er overdreven helseangst eller sykdomsangst. På Klinikk Fjeld erfarer vi at en del kvinner utvikler overdreven helseangst etter at de har blitt mor (foreløpig har jeg ikke vært der, men jeg har muligens vært en smule overengstelig for helsen til katten min etter at jeg mistet Lille mirakel).

Posttraumatisk stresslidelse oppstår som en reaksjon på en psykisk smertefull hendelse eller mange belastninger over lengre tid (skriver under her). På Klinikk Fjeld erfarer vi at kvinner som har denne stresslidelsen, og som prøver å bli gravide, ikke blir gravide før de har fått kontroll over dette (psykologen til klinikken i Russland mente at man hadde økt risiko for å spontanabortere; det er noe med akutte stressreaksjoner i kroppen).

Angstlidelser, behandling og akupunktur

På Klinikk Fjeld har vi lang erfaring med å behandle lettere former for angst og akutt angst som kan ha blitt utløst av ulike situasjoner. Det er viktig å føle tillit til den behandleren som man går til, både med tanke på at man føler man kan snakke om angsten, og at man føler tillit til den behandlingen som blir gitt (dette vet jeg ikke om at jeg har prøvd til nå – skal jammen spørre fertilitetsakupunktøren neste gang).

En ny systematisk oversiktsstudie fra 2018 viser at det er lovende resultater ved bruk av akupunktur for angstlidelser. I tillegg er det ingen bivirkninger av denne behandlingsformen. Ofte kan akupunktur inngå som et supplement til eksisterende behandlingstiltak.

Generelt vil akupunktur stimulere nervesystemet og føre til frigjøring av nevrokjemiske transmolekyler (litt for avansert for meg, he, he). Disse biokjemiske endringene påvirker kroppens homeostatiske miljø (dette må jeg google) og fremmer dermed fysisk og følelsesmessig velvære.

(Artikkelen er tatt fra nettsidene til Klinikk Fjeld)

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg