Morsomme bivirkninger

I kveld har jeg satt nedreguleringssprøyten som skal få meg over i kunstig overgangsalder. Listen over mulige bivirkninger er like lang som et vondt år. Man kan heller spørre seg hva man ikke kan få av denne sprøyten.

Bare for å nevne den psykiske (brøk)delen:

“Svært vanlige bivirkninger” (kan forekomme hos flere enn 1 av 10 pasienter) – emosjonell ustabilitet, nervøsitet, problemer med å sovne, depresjon

“Vanlige bivirkninger” (kan forekomme hos flere enn 1 av 100, men hos færre enn 1 av 10 pasienter) – forvirringstilstand, fiendtlighet, angst, alvorlig depresjon

“Mindre vanlige” (kan forekomme hos flere enn 1 av 1000, men hos færre enn 1 av 100 pasienter) – personlighetsforstyrrelser, vrangforestilling, oppstemthet, likegyldighet, unormale tanker, søvnforstyrrelser

“Ikke kjent frekvens” (frekvens kan ikke anslås ut i fra tilgjengelig data) – humørsvingninger, uro

Jippi, dette skal bli gøy! (NOT)

Allerede etter en time begynte jeg plutselig å få plagsomt vondt i ryggen, og jammen står ikke skjelettsmerter oppført under “svært vanlige bivirkninger” og ryggsmerter under “vanlige bivirkninger”.

Den eneste formildende omstendigheten i denne elendigheten er at jeg skal fortsette med østrogen- og progesterontilskudd i fire dager til. Dermed blir ikke landingen fullt så hard. Tidligere har jeg nemlig tatt nedreguleringssprøyten uten hormontilskudd, og første gang jeg tok den etter å ha mistet tvillingene, gikk jeg fullstendig i frø innen ett døgn. Det er virkelig ikke å anbefale 🙁

Fikk for øvrig nylig en fellesmail fra klinikksjefen som minnet om at det var viktig å drikke mye vann i varmen og særlig om man var i hormonbehandling. Ifølge fertilitetsakupunktøren min er det fordi hormontilskuddene får blodet til å tykne, mens vann tynner det ut. Vanndrikking kan altså virke forebyggende på blodpropp.

Jeg var som planlagt hos akupunktøren i dag. Neste omgang med nålene blir på tirsdag. Da vil jeg være på første dag uten hormonstimulering for å fremprovosere en kunstig menstruasjonsblødning (slik man gjør den uken man bare tar sukkerpiller når man er på p-piller). Akupunktøren vil da prøve å hjelpe til ved å sette nåler i akupunkturpunktene for blødning. Det er nemlig svært viktig at den starter innen en uke for å kunne holde tidsplanen som klinikken har lagt opp.

Mens jeg har skrevet på dette innlegget har jeg fått stadig mer trykkende hodepine, og neimen tror dere ikke at hodepine står oppført blant “svært vanlige bivirkninger”. Det demrer for meg at jeg har opplevd dette før. Jeg har også begynt å kjenne på prikking og nummenhet i hendene, og ja, der står det minsanten at prikking / bortdovning i huden forekommer som “vanlige bivirkninger”. Bare for å presisere: Jeg merket bivirkningene FØR jeg sjekket listen og ikke omvendt 😉

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg