I hormonenes makt

I natt fikk jeg endelig sovet sånn noenlunde ut, men til tross for mange timer i sengen, våknet jeg flere ganger og drømte urolig.

Begynner å lure på om det er oppstarten med progesterontilskudd som har påvirket meg litt. Vanligvis ville jeg trodd at det skulle få meg til å sove bedre, men foreløpig ser det bare ut til å ha gjort meg trøttere om dagen – og det til tross for at jeg tar hele dosen ved leggetid. Har også fått rødt utslett i kinnene, slik jeg fikk med østrogentilskuddet i begynnelsen. Men det verste er vel kanskje at jeg er blitt skikkelig oppblåst, noe som passer meg dårlig til 17. mai. Dette er rett og slett ikke noe gøy, men en likevel en liten pris å betale om jeg sitter igjen med drømmebarnet om ett år.

Av samme grunn prøver jeg å komme tilbake til slankelinjen i kostholdet. Det gjør livet mere kjipt for en garvet livsnyter, men jeg har et konkret mål i sikte. Det er oppoverbakke med hormontilskuddene innabords, men da er det desto viktigere å ta kontrollen. Innbiller meg nemlig at hormonene både skjerper appetitten og gjør meg mindre lysten på bevegelse. Det føles iallfall mye tyngre å gå nå enn før. Jeg kommer ikke til å orke dette her til evig tid, men nå er det tross alt siste innspurt, noe som gjør det lettere å holde ut.

17. mai-planene er ennå litt løse, men de skal iallfall begynne med champagnefrokost hos gode venner og vil sannsynligvis slutte med champagnedrikking i hagen om kvelden. Kjemisk fri for barn og akkurat det jeg trenger nå. Den første 17. mai etter at jeg mistet tvillingene, var som tidligere fortalt begredelig, og i fjor hadde jeg innsett av Lille mirakel i Riga på selve dagen.

I dag har jeg startet med fertilitetsakpunktur igjen for første gang siden jeg mistet Lille mirakel. Det passer fint å begynne to måneder før planlagt innsett. Jeg er strengt tatt ikke så bekymret for blodomløpet i livmoren som alle er så opptatt av da alle undersøkelser til nå ha vist at det ikke er noe som tyder på at det er der problemet mitt ligger, men det settes også nåler for å styrke milt, lever og livmorhals som er viktige for graviditet. Og apropos vekt, så arbeider visst milten tyngre ved overvekt.

Magre proteiner blir mottoet fremover. Må huske på å koke mer egg. Greide heldigvis å motstå appelsinmarsipanen med mørk sjokolade i butikken i dag. Istedet ble det ingredienser til middelhavsinspirert biffgryte med en skvett vin oppi og masse grønnsaker uten olje. Fett stabiliserer riktignok blodsukkeret, men inneholder for mange kalorier, og jeg trenger mer å tygge på.

Dette er ikke en leke glad leken-blogg, selv om jeg innimellom praktiserer prinsippet på meg selv for å holde ut. Men først og fremst en den ment til å gi et ærlig innblikk i hvordan det føles å gjennomgå dette, inkludert alt det praktiske.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg