Gledelige jul eller bekmørke jul?

Da jeg for fire år siden skrev litt på denne bloggen, kom det mange muntre juleinnlegg: http://livsgrubleren.blogspot.com/

Dette blir den tredje julen etter at taket begynte å ramle ned i hodet på meg, og jeg vet helt ærlig ikke om det vil bli en nitrist jul som jeg bare må komme meg gjennom, eller om jeg også kan greie å glede meg litt som før.

Julegaveinnpakkingen er dessverre blitt et mye større ork enn kos i år. For når jeg skal pakke inn presanger, begynner tankene automatisk å vandre, og det er ikke noe godt tegn i disse beintøffe tider. Noen ganger er det bedre å la være å tenke.

I dag har jeg imidlertid pratet med en russisk fertilitetslege som også kan mye om svangerskapsomsorg. Hun skulle sende meg en skisse på e-post senere, men planen hennes videre så omtrent slik ut:

1. Ta ultralydbilder av livmoren denne uken for å se hvordan det står til etter fødsel og utskrapning, og om syklus er kommet i gang igjen.

2. Ta nytt hysteroskopi om ultralyd skulle tilsi det. Man kan visst nemlig få f.eks. endometriose etter en fødsel, skrekk og gru! Bør tas før indre cerclage settes på da det kan bli trangt etterpå …

3. Sette inn indre cerclage i god tid før innsett slik at livmoren får roet seg ned først. Hun var enig i at det var best å hoppe over forsøk med ytre cerclage først i mitt tilfelle og skulle sjekke om det var mulig å gjøre det med kikkhull i Russland, og hvor mye det ev. ville koste. Det er et drastisk tiltak, men siden jeg har hatt så klassiske tegn på livmorhalssvikt, i tillegg til at det plutselig har skjedd så fort og i to svangerskap, mente hun at tilstanden var alvorlig nok til å rettferdiggjøre det.

Jeg har mao et langt lerret å bleke foran meg, men det får bare ta den tiden det tar.

 

2 kommentarer
    1. Grattis med ny plattform, det gikk jo fint det 😊👍 Så flott at du har vært i kontakt med en lege som ga deg en foreløpig plan, vurdert utfra din historie. Egentlig greit kanskje å måtte begi seg inn i nytt forsøk relativt snart, så får du litt annet å tenke på i sorgen ❤ Har du kommet i gang med syklusen din igjen?

      1. Var hos gynekolog i dag. Jeg har fortsatt rester igjen, men han mente det ikke var nødvendig med ny utskrapning, gudskjelov. Hadde flere antrale follikler i eggstokkene, men ingen som var på vei til å modnes, og endometriet var tynt. Så har ikke kommet i gang enda, nei.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg