Da lykkeliten kom til verden

Dette er sangen om Regnbuegutten <3

Da lykkeliten kom til verden,
var alle himlens stjerner tent,
de blinket: “lykke til på ferden”,
som til en gammel, god bekjent!
Og sommernatten var så stille,
men både trær og blomster små,
de sto og blunket til den lille,
som i sin lyse vugge lå.

Han ble riktignok født en sommermorgen og lagt i en plastbalje på Oslo universitetssykehus, men solen skinte som bare det for ham 😀

Vi var førstemann ut til planlagt keisersnitt den morgenen. Jeg vil ikke akkurat si meg enig i at jeg følte meg som dronning for en dag slik enkelte påstår at man gjør når man blir dullet med rundt et keisersnitt, for det meste av “dullingen” handler om ganske ubehagelige prosedyrer som setting av kateter og spinalbedøvelse. Men det var likevel tålbart og godt innenfor toleransegrensen.

Likevel hadde jeg et øyeblikk av full panikk da spinalbedøvelsen akkurat hadde lammet meg og kirurgen skulle til å skjære i meg – den følelsen når man vet at man ikke kommer seg unna. Men jeg hadde heldigvis en oppmerksom anestesilege som så det og ga meg noe beroligende, og da roet jeg meg veldig fort og syntes at alt var greit 😉

Regnbuegutten ble nokså raskt løftet ut som en skrikende buddha, og jeg pustet lettet ut selv om de bar ham ut med en gang og ikke kom tilbake med ham før etterpå. Men kirurgen viste ham til meg i forbifarten og gjorde meg oppmerksom på den fine kirsebærmunnen hans <3

Tiden på oppvåkningen varte litt lenger enn forventet fordi spinalbedøvelsen satt så godt i at det tok noen timer før jeg kunne røre på beina igjen, men det gjorde ingenting så lenge jeg fikk ha Regnbuegutten hos meg. Jeg fikk også rikelig med drikke og drakk som en kamel i ørkenen.

Mat fikk jeg derimot ikke før jeg omsider ble trillet inn på barsel. Da var jeg så blek av sult at sykepleieren som tok imot meg, sa hun hadde vært alvorlig bekymret, men alt ordnet seg så snart jeg fikk noe å spise. Imidlertid hadde jeg problemer med å holde øynene åpne pga. all morfinen jeg fremdeles hadde innabords.

Jeg var samtidig livredd for at Regnbuegutten skulle slutte å puste. Han lå der så pent og stille at det var umulig å høre pusten hans, så jeg måtte til slutt legge en hånd oppå brystkassen hans for å kjenne det. Jeg ble aldri lei av å se på ham, samtidig som jeg var livredd for å duppe av da de la ham på meg siden jeg hadde hørt at man ikke måtte sovne med barnet liggende oppå seg pga. fare for krybbedød.

Det var en stille og rolig dag der alt gikk pent og pyntelig for seg, og jeg følte meg så utrolig heldig at jeg hadde problemer med å tro at han ville fortsette å leve …

5 kommentarer
    1. Jeg leste bloggen din en stund etter at min egen reise med ivf endte opp i graviditet, og har tenkt på deg etter at du sluttet å oppdatere. Ble veldig glad da jeg så oppdateringen din! Hjertlig til lykke, og kos deg så mye med gutten din, så skal jeg kose meg med min 🙂

    2. Nå er jeg så lykkelig på dine vegne at jeg faktisk sitter med tårer i øynene. Jeg har hatt litt mye på plakaten akkurat de siste dagene, men jeg har vært inne på bloggen din omtrent annenhver dag siden juni. Og SOM jeg har tenkt på deg og Regnbuegutten din og håpt på at det var nattevåk og bleieskift som opptok tiden din. Kos dere!!
      Håper du vil dele litt til om hverdagen deres, men har full forståelse om du vil ha resten for deg sjøl.
      Uansett, en stooooooooooor virtuell klem til deg fra meg. 💖

      1. Tusen takk, kjære deg, for at du bryr deg <3 Det har dessverre vært litt mer drama enn bare nattevåk og bleieskift, men det viktigste er at han lever og blir mere robust for hver dag som går. Fortsettelse følger 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg