Godt nyttår!

Noen år er det best å glemme

 

Det ble ikke noe særlig mer alkohol på meg i julen etter forrige innlegg, men jeg gikk inn i det nye året med relativt høy champagnefaktor og hadde en helt grei feiring, alt tatt i betraktning.

Pga. diverse familiebesøk etter hjemkomsten fra det store utland, har jeg ennå ikke kommet tilbake til hverdagen på godt og vondt, så det har heller ikke skjedd noe på fertilitetsfronten utenom en samtale med psykologen fra den russiske klinikken i romjulen.

Merket ikke noe mer til renselsen etter julaften, men så kom det plutselig en liten rest til rundt nyttår, så er fortsatt usikker på om den er helt ferdig. Har ennå ikke fått syklus tilbake og regner med det er en sammenheng der, men orker ikke å løpe rundt til undersøkelser i tide og utide lenger.

Får heller vente og se hva klinikken i Russland sier. De skulle se på bildene fra siste undersøkelsen før jul og diverse blodprøver først, og akkurat nå er de sikkert midt i ferien der borte.

Det er mye mulig jeg må ta flere blodprøver (alternativt lete frem flere gamle prøvesvar) og/eller ta en ultralydundersøkelse til før de bestemmer seg for veien videre. I mellomtiden har de bedt meg om å skaffe Progynova (østrogen), Provera (progesteron) og babyaspirin (blodfortynnende), så jeg regner med de har planer om å sette meg på en såkalt prøvesyklus.

Siden jeg uansett bør få operert inn en indre cerclage før jeg ev. gir meg i kast med nye forsøk, virker det ganske langt fram i tid, men akkurat nå er det faktisk helt greit. For jeg kjenner at jeg fortsatt trenger en lang pause fra forsøk som heltidsbeskjeftigelse.

Uansett håper jeg på å slippe flere hysteroskopier fremover. Gynekologen sa ved forrige besøk at om jeg fikk innvilget indre cerclage-operasjon her i Oslo, kunne kirurgen ta et hysteroskopi i samme slengen. Det hadde selvsagt vært det aller enkleste.

Nå venter jeg spent på om jeg får en innkalling til samtale og vurdering i posten snart. Er forberedt på å bli avvist etterpå, men det hadde vært fint om jeg i alle fall kunne fått drøftet saken med denne cerclage-kirurgen. For selv om han kanskje må avvise meg på formelt grunnlag til slutt, hadde det vært fint å få vite hva han mener rent faglig sett.

Vurderer ellers fremdeles å sende inn en ny prøve til bakterieanalyse via klinikken i Athen så snart jeg får mensen igjen. Legen i Russland sa riktignok at de tok slike prøver under hysterokopi, men om det ikke blir noe hysteroskopi i Russland – enten fordi ultralyd viser at jeg ikke trenger det, eller fordi jeg ender opp med å få det gjort i Oslo ifbm. TAC-operasjon istedet – kan det være greit å få analysen gjort på gamlemåten allikevel.

Legen i Athen mente at det strengt tatt ikke burde være nødvendig, men tok forbehold om at infeksjoner kunne være sovende for deretter plutselig å blusse opp igjen. Så helt sikker kunne man ikke være, og jeg orker ikke å overlate noe til tilfeldighetene.

Inntil videre kommer jeg ikke til å gjøre så mye mer enn å vente, men planlegger å purre på den russiske klinikken en gang i neste uke. Vil også informere dem om at jeg har fått tak i 100 mg aspirintabletter i utlandet som de ville jeg skulle ha på lager til senere. Her til lands får man bare tak i 75 mg. De gikk visst også an å bruke til nøds, men siden jeg likevel var på reisefot, var det fint å få det ordnet når jeg først var der. Det er jammen mye man skal tenke på!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg