Å miste et bittelite barn

Grief Letterpress
Licensed from: Enterline Design Services / yayimages.com

 

SÅ STILLE VI GÅR, VI BÆRER VÅR SORG MENS HJERTET ER FULLT AV SPØRSMÅL OG SÅR.

VI MISTET VÅRT BARN, VI HAR IKKE ORD, VI SER ETTER TEGN, MEN MANGLER ET HÅP.

SÅ STILLE VI GÅR, SÅ STILLE VI GÅR 

 

ALDRI FIKK VI SE DITT ANSIKT, ALDRI RØRE VED DIN HUD.

I ET LUKKET ROM DU LEVDE, SKJULT FOR ALLE, SETT AV GUD.

ALDRI FIKK VI SE DITT ØYE SPEILE JORDENS SKJØNNHET, LYSETS PRAKT.
ALDRI FIKK DITT ØRE HØRE GODE ORD VI SKULLE SAGT.
HYRDE, SÅMANN ELLER JEGER, LILLESØSTER, LITEN BROR?

HVEM VET OM DE MULIGHETER SOM DU ALDRI FIKK PÅ JORD?

FANTES DET I MODERSKJØDET KJÆRLIGHET OG HÅP OG TRO?

FINNES DET ET HUS AV DRØMMER HVOR EN UFØDT SJEL KAN BO?

 

SÅ STILLE VI GÅR VI BÆRER VÅR SORG MENS HJERTET ER FULLT AV SPØRSMÅL OG SÅR.

VI MISTET VÅRT BARN VI HAR IKKE ORD VI SER ETTER TEGN MEN MANGLER ET HÅP.

SÅ STILLE DET BLE SÅ ENDELØST TOMT I ALLE DE ROM DER GLEDEN VAR FØR.
SÅ ENDELØST TOMT Å STÅ VED EN GRAV VI KAN IKKE MER VÅR GRÅT STILNER AV 

Den 15. oktober var det den internasjonale dagen for barn som døde før, under eller rett etter fødselen. Da skal man tenne et lys for disse små sjelene. Jeg tenkte på det etter fødselen av Lille mirakel, men klarte ikke å huske den nøyaktige datoen, og da jeg endelig fant det ut, var minnedagen over. Men jeg vil prøve å gjøre denne dagen til en markering hvert år framover, og da vil jeg ikke bare minnes de tre englene mine som har fått et navn og en grav, men alle de andre som jeg mistet i 1. trimester. Spirene som ennå ikke hadde fått noe tydelig ansikt, men likevel hadde en sjel og var gjenstand for så mye håp og drømmer om framtiden.

Sitatene er utdrag fra en kirkekonsert jeg ble invitert til av den lokale menigheten på allehelgensdag det året jeg hadde mistet tvillingene. Tårene trillet stille under hele konserten, og etterpå var jeg utslitt, men det var likevel veldig fint å få være med på. I ettertid har jeg fått vite at Landsforeningen for uventet barnedød har et helt spesielt forhold til denne konserten, og det er egentlig ikke så rart siden den først ble skrevet av en prest som ville trøste et foreldrepar som hadde mistet barnet sitt. Den fins også som bok og heter Sommerlandet. Tanken er at alle barna havner der når de forlater oss og blir godt passet på. Det er en fattig, men likevel fin trøst.

Ellers går formen og humøret opp og ned som en jojo for tiden. Her om dagen skulle jeg kose meg med julegavenyheter, men stemningen ble snart brutt da jeg så en bok som het “Lillebror i julegave”. Da ble jeg nødt til å finne på noe annet. Sjelden har Mariah Carey hatt mer rett i teksten sin, All I Want for Christmas Is You. 

4 kommentarer

Siste innlegg