Ny tur til fødeavdelingen

Bad News - business concept with text
Licensed from: zsirosistvan / yayimages.com

I dag var det tid for ny kontroll på fødepoliklinikken. Selve turen dit var en utfordring i seg selv, for etter at jeg skrev forrige innlegg for tre dager siden, har jeg fått erfare at det ikke skal mye bevegelse til før jeg må betale for det med vonde kramper resten av dagen. Og i mitt tilfelle trenger ikke det å bety bare helt ufarlige kynnere … Jeg har defor måttet overdosere litt på progesteronet for å holde det sånn noenlunde i sjakk. Supplerer med magnesiumtabletter, men har fått løs mage når jeg tar for mange av dem, så må være litt forsiktig. Progesteron skal heldigvis ikke ha så mange bieffekter, annet enn at man blir veldig frøtt av det, men ettersom kroppen har vært i høyberedskapsmodus siden jeg fikk den sjokkerende nyheten for seks dager siden, har jeg mer eller mindre gått på adrenalinet.

Jeg var først inne på vaktrommet til jordmødrene og leverte urinprøve. Den var heldigvis fin, men blodtrykket var det verre med: Hele 140/80. Så høyt har jeg aldri i mitt liv hatt før, men jordmoren sa det var innenfor så lenge det ikke var over 140/90. Pulsen lå et sted mellom 80 og 100, men hun fikk aldri telt den fordi hun hengte seg opp i at hjertet mitt hoppet over flere slag. Akkurat da føltes det ganske galopperende for meg også, men det gikk heldigvis fort over, og legen sa etterpå at det var veldig vanlig hos gravide og ikke noe å bekymre seg for. 

Deretter ble jeg geleidet opp på fødeavdelingen der det visstnok hersket kaostilstander i dag, men jeg slapp heldigvis å vente særlig lenge. Legen var veldig overrasket over det som hadde skjedd da hun hadde trodd at alt skulle være annerledes denne gangen som jeg kun bar på ett barn, men nå var det jo for sent å sette på cerclage. Da hun så begynte å undersøke livmorhalsen, så hun så alvorlig og konsentrert ut mens hun gransket skjermen som var vendt fra meg at jeg var temmelig sikker på at det ikke kunne love godt. Det fikk jeg dessverre rett i.

Det viste seg at jeg nå hadde fått en funnel i livmorhalsen, dvs. en åpning på 1 cm, men uten at livmorhalsen hadde flatet ut eller blitt enda mer forkortet siden sist. Så jeg tipper at det er det som har skjedd når jeg har hatt vonde kramper, som deretter har roet seg når prosessen var ferdig. Fostervannssekken bulet litt ned i funnelen, men livmorhalsen lå fremdels høyt oppe i skjeden. Lille mirakel hadde flyttet seg til seteleie lenger oppe i livmoren, noe som sikkert forklarer at jeg har kjent mindre trykk. Legen var veldig opptatt av at navlestrengen ikke skulle ramle ned i funnelen, men der lå den heldigvis ikke ennå iallfall. 

Jeg fikk tatt vaginalprøver før innvendig ultralyd denne gangen, men da legen kommenterte etter ultralyden at hun så noe vannholdig utflod, var det for sent å ta en prøve for å sjekke om det var fostervann. Jeg har hele tiden hatt vannholdig utflod innimellom som kommer i rykk og napp etter at jeg fikk satt inn pessaret, men da jeg syntes det var litt vel vått i truseinnlegget senere i kveld, fikk jeg selvfølgelig noia. Det var nemlig etter turer ut at lekkasjene begynte forrige gang.

Lille mirakel veide 500 gram, men er fremdeles ni dager for ung til at de vil prøve å redde ham om han skulle bli født. Han er nå en dag eldre enn det tvillinggutten min ble. Han hadde rikelig med fostervann og en puls på 146 og virket like sprell levende som før, men det var jo tvillinggutten min også til siste slutt …

Akkurat nå føler jeg at jeg bare eksisterer.

4 kommentarer
    1. Så synd at du må i gjennom det her. Håper den lille tassen klorer seg fast i 9 dager til og helst litt lenger <3

    2. Får så vondt av deg, og det du opplever 😢 Ikke noe rart at du bare føler at du eksisterer, blir ikke lett å tenke på noe annet. Midt oppi alt så er det vel litt gode nyheter at livmorhalsen ikke er flatet ut, og at den ligger høyt? Du får ligge rett ut og ikke gjøre så mye – håper ting roer seg slik at lille mirakel blir i magen noen dager til iallefall. Hver dag er i magen er viktig fremover 😊 Hvor ofte skal du på kontroller?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg