Uke 22

Relax Relaxation Represents Resting Pleasure And Relaxed
Licensed from: stuartmiles / yayimages.com

Nå går jeg inn i den uken der jeg fødte tvillingene sist. Generelt har tiden nærmest stått stille etter at jeg gikk inn i forrige uke som var den svangerskapsuken der det ble oppdaget at livmorhalsen hadde flatet ut og var åpen sist. Det har derfor vært godt å ha mor på besøk og lede tankene over på noe annet. 

Etter gårsdagens oppdagelse trenger jeg sikkert ikke å forklare at jeg nå i tillegg er gått over i høyberedskapsmodus. Nesting er blitt til resting. Heldgvis at mor er her nå, men det er heller ikke tilfeldig at hun kom på besøk akkurat rundt denne tiden i svangerskapet. Hvis ikke hadde jeg måttet blitt lagt inn i går, for det er altfor nervepirrende å gå rundt alene og lure på om ungen kan ramle ut av meg når som helst. Som legen sa i går: Ikke så gøy om dette skjer når man er hjemme … 

Murringene tok seg kraftig opp i løpet av ettermiddagen og kvelden i går og holdt seg slik hele natten. Hjalp lite med magnesium og progesteron. I dag har det imidlertid roet seg litt, dvs. at jeg greier å dempe dem ganske godt med de midlene jeg har til rådighet. Til gjengjeld er jeg blitt øm i korsryggen, noe jeg ikke liker i det hele tatt, og jeg kjenner klart nedpress når jeg reiser meg opp. Det hadde jeg ikke før jeg kom hjem igjen i går. Er derfor redd for at det kan ha blitt litt verre det siste døgnet, men håper at jeg har fått stoppet det litt opp nå. Har begynt å bli redd for å se på tørkepapiret etter dobesøk igjen, men føler likevel at jeg må gjøre det for å følge med.

Homeopaten som forordnet sepia i to omganger går, advarte meg mot at det kunne føles som mensmurringer mens middelet arbeidet med å styrke livmorhalsen, så jeg håper inderlig at det bare er det som har skjedd, men selv om sepia har hatt effekt på noen av hennes pasienter, er jeg redd for at det bare har vært som å skvette vann på gåsa i mitt tilfelle. Det samme tenker jeg om akupunkturnålene for tiden, så dersom risikoen ved å gå ut – selv om jeg tar drosje – er større enn effekten av nålene akkurat nå, kommer jeg nok til å droppe det framover. Vil nødig ende opp med å føde på veien til og fra dit.

Ellers er en god grunn til å bli værende hjemme at jeg kan sette progesteronsprøytene som ser ut til å være det eneste som virker. Det er mye bedre enn å ligge på sykehuset uten behandling. For øvrig dro jeg hjem forrige gang da de mente det var lurt at jeg skulle begynne å bære matbrettene selv. De var nemlig så tunge å bære at jeg kunne kjenne på hele kroppen at dette absolutt ikke var noen god ide.

Legen sa faktisk i går at aktivisering av pasienten kanskje ikke var såå lurt om man hadde bulende fostersekk slik jeg hadde sist, men det var det ingen som så ut til å tenke på da. Så derfor hadde jeg det tryggere hjemme hos mor. På sykehuset hadde de ikke en gang magnesiumtabletter de kunne gi meg. Det var som å ligge på en tikkende bombe og bare vente på det uunngåelige. Klinikken i Riga skjønte lite og ingenting av denne passive tilnærmingen.

Samtidig kom jeg over dette blogginnlegget like etter fødslene som viste at det slett ikke trengte være slik i Norge heller:

http://christinebirkemo.blogg.no/1430942017_mitt_risikosvangerska.html

Men, men, det er ikke så mye jeg får gjort med det heller – hvert sykehus i Norge har tydeligvis sine egne rutiner som er hellige for dem.

Den gode nyheten er at jeg ikke lenger har kramper i leggene etter at jeg sluttet å bevege meg ute, og det er en stor lettelse i seg selv.

5 kommentarer
    1. Så synd at du skal måtte oppleve dette igjen. Fordelen nå er at du har en i magen hvilket blir mindre press. Dessuten høres det ut som at du har noen ideer som kan hjelpe. Selv om det er kjedelig så ligg rett ut, og jeg mener å ha hørt at det vil kunne hjelpe med beina litt opp også? Godt din mor er hos deg for å hjelpe til 😊 Håper det stabiliserer seg slik at du iallefall kommer deg til uke 25, eller aller helst enda lenger 😊 Hva foreslår klinikken i Riga?

    2. Glad mamma: De har foreslått å øke progesterondosen og ellers følge rådene til legene her som jo bare er å legge meg mest mulig ned. Men Riga legger veldig vekt på pessaret, så gudskjelov at jeg allerede har det på plass.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg