Og så var det slutt på friheten

Pregnancy
Licensed from: kentoh / yayimages.com

Dagen i dag startet med urinprøvetaking, fulgt av rask dusj, påkledning og frokost før det bar av gårde til gynekologen i kjapp gange til meg å være. Gynekologen var strålende fornøyd med at jeg ikke hadde kjent noe nedpress siden sist, og da jeg nevnte at jeg hadde hatt en del murringer de fem siste nettene, sa han at det var tiden for det nå på dette stadiet av svanegrskapet og var helt normalt. Jeg sa også at jeg de siste to dagene hadde kjent på spasmer i livmoren og trodde kanskje det var fosteret jeg kjente. 

Deretter var det på tide med ny måling av livmorhalsen, og da forsvant smilet temmelig fort. For livmorhalsen min var bare 1,7-1,8 cm i dag, ned fra 3,7 cm for bare en uke siden. I tillegg vsite den tydelige tegn til nebbing, dvs. at man så at den hadde åpnet seg til en stor V innenifra. Hodet til fosteret lå like ved.

Gynekologen kastet ikke bort mer tid og sendte meg rett til sykehuset med beskjed om å ta drosje. På henvisningen til øyeblikkelig hjelp stod det at jeg skulle vurderes for innleggelse. Jeg kommenterte at forrige gang hadde de jo bare sendt meg hjem igjen. “Ja, du så hvordan det gikk,” svarte han dystert.

Vel framme på fødepoliklinikken ble jeg sendt videre til fødeavdelingen. Der ble jeg bedt om å vente på et undersøkelsesrom på jordmor. Hun var ung. og hyggelig, men virket litt uerfaren og veldig ubekvem med situasjonen. Lille mirakel hadde en hjertefrekvens som vekslet mellom 140 og 160, som visstnok var helt som det skulle være. Pulsen min var på 80 og blodtrykket 108/64. Ingen feber og ingen utslag på morgenurinen jeg hadde tatt med til gynekologen tidligere på dagen. Hun kunne ikke ta vaginalprøver til dyrking siden jeg akkurat hadde hatt innvendig ultralyd som kunne forstyrre resultatet.

Deretter lirte hun av seg den samme leksa som jeg hadde fått høre så mange ganger da det samme skjedde for to år siden om at de vanligvis ikke la folk inn på det stadiet aiden det ikke var noe de kunne gjøre likevel. Det eneste de ev. kunne tilby var en seng uten behandling de neste to ukene. Men det skulle vakthavende lege avgjøre. 

Jeg ble så sittende og vente på legen i nærmere tre timer, men det eneste hun kunne si var at de ville legge meg inn om jeg trengte det for psykens del på bakgrunn av historikken min. Aiden jeg mest sannsynligvis ble smittet med en sykehusbakterie sist og jeg fremdeles har mor på besøk, takket jeg nei. Men med mulighet til å kunne ombestemme meg senere og full tilgang til føden 24 timer i døgnet.

Etterpå satte jeg en progesteronsprøyte som ikke tilbys her til lands, men som anbefales internasjonalt mot livmorhalssvikt. Jeg tok også homeopatmiddelet sepia som jeg har hatt liggende til nettopp en slik situasjon. 

Jordmoren jeg snakket med først, mente jeg burde begynne med de blodfortynnende sprøytene igjen nå som jeg skulle holde meg i ro, men legen sa at sp lenge jeg stod opp for å gå på do og hentet meg mat selv, vat det nok bevegelse til å unngå blodpropp. Jeg vurderer likevel å ta på meg kompresjonsstrømper om det ikke blir altfor ubehagelig.

Fikk også tatt en ny runde med nåler for å styrke livmorhalsen på vei hjem fra sykehuset. Det ble mange drosjeturer i dag: Først fra gynekologkontoret til sykehuset, videre fra sykehuset til akupunktøren og til slutt fra akupunktøren og hjem igjen. Der fikk jeg servert mors kjøttkaker på sengen. Da hadde jeg vært hjemmefra i seks timer og var skubbsulten.

Er ganske paradoksalt å tenke på at jeg ikke har skrevet noen innlegg den siste uka fordi det har skjedd så lite spennende …

12 kommentarer
    1. Nei og nei håper dette går bra nå. Du må reise inn ved minste tegn på at noe ikke er i orden. Da må du heller bli der inne 😉 Jeg kommer på besøk <3<3<3<3
      Masse lykke til og god bedring <3

    2. Har lest alle innleggene dine selv om jeg er elendig til å kommentere. Syntes liksom at alt virket så bra nå. Blir veldig fortvilet på dine vegne og håper at sengeleie vil hjelpe deg. Krysser alt som krysses kan for deg akkurat nå!!!

    3. Uff, så ubehagelig å oppleve dette. Gjør som fagfolk sier; hold deg helt i ro og gjør minst mulig. Hvor mange uker er du på vei nå?

    4. Glad mamma: 20+6 – fire dager senere enn hvor langt jeg var kommet da det ble oppdaget åpning med bulende fostersekk sist. Ja, har holdt meg på soverommet siden jeg kom hjem i ettermiddag og bare stått opp for å tømme blæra, men det har jo blitt en del gåing og sitting rett opp og ned tidligere i dag.

    5. Har du fått beskjed om hvor ofte du skal sjekke lengden på livmorhalsen? Hva er grensen for når de setter igang livreddende behandling? Får skikkelig vondt på dine vegne, men håper alt går fint. Håper ro og sengeleie gjør under 👍 Da jeg skulle ha min eldste datter var det en dame på sykehuset som hadde sviktende livmorhals, og måtte ligge rett ut i seng i mange uker. Hun klarte å holde babyen i magen i frem til uke 30 ❤👍❤

    6. Glad mamma: Den magiske grensen er 23+0, altså to uker og en natt til … Vakthavende lege kunne ikke si noe om opplegget framover, skulle snakke med overlegen som har fulgt meg opp til nå, når hun kom på vakt i morgen. Enn så lenge har planen vært oppfølging ukentlig fram til den kritiske grensen, så har uansett en time neste onsdag som ble satt opp på forrige kontroll.

    7. Kristin: Syns du har vært flink til å kommentere, jeg 🙂 Ja, det er fortvilende når slikt skjer uten ordentlig forvarsel. Legene er ikke vant til at slikt skjer uten at man har hatt “tak”, og det hadde jeg hverken denne gangen eller forrige. Men jeg følte meg trygg denne gangen så lenge jeg ikke hadde murringer når jeg gikk, for det har jeg nemlig hatt tidligere når livmorhalsen har begynt å svikte. Nå virker det som om ubehaget jeg har hatt de siste nettene, har vært et tegn på det jeg fyrktet mest, og det kan til og med være tilfelle med de ikke vonde spasmene jeg har kjent når jeg har ligget på ryggen de siste par dagene som jeg har trodd har vært tegn på liv fra barnet, og så var det kanskje heller nebbingen jeg kjente 🙁 Da jeg kjente murringene den første natten, var det akkurat den natten der jeg hadde forstått at noe var galt i tvillingsvangerskapet sist (natt til uke 20+2), og derfor tenkte jeg at det sikkert var psykisk, og at jeg ikke måtte være paranoid …

    8. Glad mamma: Ja, jeg skulle gjerne tatt nye bakterieprøver fra skjeden så fort som mulig om ikke annet, men de er også forsiktige med å rote for mye inni meg nå for ikke å risikere å trigge noe mer.

    9. Med din historikk er du så absolutt ikke paranoid!!!! Jeg synes heller at du får slett behandling av folk som burde visst bedre. De har elendige tilbud til deg. Stress hjelper så absolutt ikke på i din situasjon. Jeg kjenner faktisk at jeg blir provosert på dine vegne. <3

    10. Kristin: Paradoksalt nok ville jeg ikke fått noen ekstra oppfølging i dette svangerskapet om jeg fremdeles hadde vært ung, og det provoserer meg nesten enda mer på vegne av de stakkars yngre som har opplevd det samme som meg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg