Ny sykehuskontroll

Pregnant woman undergoing ultrasound
Licensed from: Wavebreakmedia / yayimages.com

Sykehuslegen tok først utvendig ultralyd for å sjekke fosteret. Lille mirakel hadde fin og sterk hjertelyd med en frekvens på 150. Han lå i tverrleie denne gangen og viftet med armer og bein. Litt rolig til ham å være, men legen syntes likevel det var mye liv. Hun prøvde å få ham til å vinke til moren sin, men det så han ut til å overse ;-P Hun var også temmelig sikker på at det var en gutt. Jordmoren på oul var visst en av de beste de hadde på sykehuset, så da stoler vi på funnene hennes. Videre var det fremdeles godt med fostervann. Sykehuslegen anbefalte i tillegg å ta urinprøve annenhver uke, så da fortsetter jeg med det.

Deretter var det sjekking av livmorhalsen igjen via innvendig ultralyd. Den var fortsatt 3,7 cm. Siden jeg nå bare er noen dager unna der det gikk galt sist, ble vi enige om at jeg skulle sjekkes en gang i uken framover, iallfall til jeg har kommet over i “trygg sone”, dvs. uke 24. Da skal den alkoholfrie champagneflasken sprettes! 

Siden sist er det blitt litt flere innkjøp av spedbarnsklær på Fretex. Jeg har først og fremst vært på utkikk etter gammeldagse sparkebukser med fot, som det er nesten umulig å få tak i i butikkene nå til dags, med unntak av noen få rådyre i ull fra Selena eller Nøstebarn. Apropos ull, så skulle mor prøve å få bort noen føekker fra en body i ull som vi hadde fått med på kjøpet fra bruktmarkedet på lørdag. Mor er veldig flink med ull og vasket den selvfølgelig forsiktig for hånd, men etetr litt gnikking på flekkene var hele bodyen full av hull. Snakk om upraktisk babyplagg!

Ellers har hun strikket et pledd i gul babyull i mønsteret “havskum” fra Klumpelompe, og nå er hun i full gang med et annet i mønsteret “byssanlull”. Vi har også planlagt noen plagg hun skal strikke i de minste størrelsene, bl.a. en romper i fransk stil med lange armer i grått og blått som jeg hadde planlagt å strikke selv til tvillinggutten. Jeg har også “bestilt” babytøfler/-lubber med knytting i flere varianter. Noen av oppskriftene er de samme som mor brukte da hun strikket til meg. I de heftene fant vi bl.a. en sparkebukse med fot som skal strikkes i gult. Jeg elsker jo klassisk og retro, så dette blir helt sikkert veldig fint.

4 kommentarer
    1. nymfemamma: Jeg innbiller meg at det er praktisk med selekortbukser/rompere og sparkebukser som har knepping i skrittet til bleieskift, men vi får se hva det blir til i praksis. Om vinteren må lillegull uansett ha strømpebukse på under alle plagg uten lange bein.

    2. Veldig fint å lese at alt er bra med lille mirakel 💙 Jeg liker også litt retro klær, godt blandet med ny mote 😊 Når mine barn har vært babyer har det vært bodyer og myke bukser som er blitt brukt mest. På vinteren bruker jeg bare ull under, hater tanken på at de skal fryse. Gode kløfrie ullsokker, omtrent hele året, er også et must. Fint å kunne kjøpe brukt, for de vokser utrolig mye det første året. Mye av klærne fikk vi bare brukt 2-3 ganger før det var for lite.
      Ville vært veldig koselig å se magebilde, hvis du vil legge ut det da.. 😊

    3. Glad mamma: Jeg har i utgangspunktet tenkt å bruke ulltøflene/-lubbene utenpå bukser, sparkebukser og heldresser med fot, og da har det ikke så mye å si om de er kløfrie eller ei, men babygarnet mor skal strikke i, er kjempemykt, mye mykere enn ullbodyene jeg kjøpte til tvillingene på Polarn O. Pyret. Jeg har faktisk vært litt i tvil om babyen vil klø av å ha sistnevnte rett på kroppen, så turte ikke kjøpe dem i den minste størrelsen. Den som mor vasket i stykker, var imidlertid veldig myk, og det var vel kanskje derfor at den tålte så lite. Tror jeg venter litt med magebilder 😉 Legen kommenterte at den hadde vokst betraktelig siden sist, men da hadde hun ikke sett meg på en hel måned. Kan fremdeles skjule den for folk som ikke vet om graviditeten, men det begynner å bli stadig vanskeligere. Må bare holde ut i tre uker til!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg