Om blodprosenten (Hemoglobin)

Doctor
Licensed from: phovoir / yayimages.com

Da jeg var hos fastlegen i forgårs, spurte jeg litt om blodprosenten hos gravide. Det er en kjent sak at den går ned pga. økt blodvolum, men jeg lurte likevel på hvor mye som var normalt. I denne graviditeten var HB 14,2 helt i begynnelsen. Fem uker senere var den sunket til 13,7 og seks uker etter der igjen til 12,7. Nedre normalgrense står oppført som 11,7.

Fastlegen kunne imidlertid opplyse om at gravide hadde sin egen nedre grense på 10,5. Dessuten var visst gjennomsnittsblodprosenten på kvinner her til lands bare på 11,3, så slik sett ligger jeg godt an. Han bekreftet ellers det jeg hadde lagt merke til da jeg lå innlagt som tvillinggravid at infeksjoner kan få blodprosenten til å synke. Etter siste fødselen endte jeg opp med en blodprosent på skarve 7,7 og jernlager på 19, til tross for at jeg lå veldig godt an da begge deler ble målt elleve uker tidligere, og så sent som ett helt år etterpå hadde jeg fremdeles blodmangel, og det til tross for daglig jerntilskudd.

Jeg har derfor vært opptatt av at ikke det samme skal skje igjen i dette svangerskapet, men fastlegen var tydeligvis ikke bekymret, så da slår jeg meg til ro med det. Naturterapeuten jeg har gått til siden jeg mistet tvillingene, har imidlertid vært veldig opptatt av jern da man visstnok i verste fall kan abortere om man ligger for lavt, så derfor har jeg tynt i meg jern til den store gullmedaljen mellom hvert forsøk. Etter innsett har jeg bare tatt det som er i multipreparatene for gravide da fastlegen har advart om at større doser kan være giftige for fosteret.

I dag skal jeg på ny kontroll på sykehuset, og på mandag var jeg en ny tur hos akupunktøren. Ellers har jeg stort sett vært opptatt av å rydde hjemme med mor og spise hjemmelagd mat. På søndag fikk jeg blomkålsuppe til lunsj, og nå blir det snart engelsk frokost til brunch. 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg