Ny to-årsdag


I dag er det akkurat to år siden jeg mistet englegutten min. Han måtte først gjennom en sju timer lang fødsel, men hadde likevel puls da han ble født. Istedenfor å bli lagt i et kaldt bekken som søsteren sin, ble han lagt oppå magen min. Det var imidlertid ikke så lenge han fikk ligge der før jeg måtte opp på fødekrakken for å prøve å få ut morkakene, og en time senere var jeg allerede trillet bort på operasjonsstua for utskrapning. Det var nemlig ikke mulig å få ut etterbyrdene på vanlig vis.

Etter operasjonen lå jeg halvannet døgn på intensivavdelingen, og der fikk jeg ikke lov å ha ham hos meg. Etter at jeg kom tilbake til observasjonsposten, fikk jeg med nød og neppe ha ham på rommet i en knapp time for å ta farvel før han ble sendt til obduksjon. I løpet av den timen var det ikke mye fred å få, for det kom stadig noen inn som skulle styre med veneflon, blodprøver, blodtrykk, puls, feber, kateter og gudene vet hva.

Det var bare en trøst jeg kunne finne i at jeg hadde mistet gutten min i tillegg, og det var at englejenta skulle slippe å ligge alene i graven. De ble lagt i samme kiste tre dager senere i sykehuskapellet. Tvillinger hører nemlig sammen, og mine englebarn skal få være sammen i all evighet. Fuglene på den hjerteformede minnesteinen symboliserer dem. Av anonymitetshensyn er bildet tatt fra baksiden av graven.

Jeg har hele tiden tenkt at fødsels- og dødsdagene til tvillingene kom til å bli mindre opprivende i år, både fordi det har gått lenger tid og ikke minst fordi jeg nå virkelig har håp om å få et hjerteplaster, eller regnbuebarn som noen også kaller det. Et hjertplaster eller regnbuebarn er det nye barnet man får etter å ha mistet det første. I mitt tilfelle burde det strengt tatt ha betydd et nytt tvillingpar, men om jeg hadde blitt gravid med tvillinger igjen, ville risikoen for å ende opp med nye englebarn vært altfor stor. 

Jeg fikk imidlertid likevel erfare at sorgen ligger like under overflaten da jeg var på Mamma Mia-filmen kvelden før den første minnedagen. Mamma Mia 2 av alle ting, som er en skikkelig bekymringsløs gladfilm! Men det skulle ikke mer til enn å se scener fra barnefødsel og dåp før tårene spratt skikkelig, og jeg hadde absolutt ingen som helst kontroll. Savnet sitter dypt i meg, selv om jeg ikke lenger går rundt og verker inni meg hver eneste dag slik jeg gjorde før.

6 kommentarer
    1. Jeg gråter med deg når jeg leser dette innlegget, mens jeg ser ned på mitt eget regnbuebarn og tenker hvor uutholdelig om han ikke skulle fått leve. Følger bloggen din og følte for å legge inn en kommentar. Gleder meg over at ting ser ut til å gå bra denne gangen. Det må det bare. <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg