Så var det den maten igjen

Healthy eating
Licensed from: stevanovicigor / yayimages.com

Da jeg var gravid med tvillingene, var jeg flink til å få i meg sju grønne om dagen. Litt av forklaringen på det var at jeg var så kvalm og uggen de første femten ukene at det var lite annet jeg greide å få i meg. Men rasjonalet bak var at folk flest bør spise fem om dagen og gravide seks, så da bør sikkert tvillinggravide spise sju.

Jeg har også stort sett greid å få i meg fem om dagen etter at jeg mistet tvillingene fordi jeg har vært opptatt av å bygge opp kroppen til prøverørsforsøkene. I sommer har det imidlertid sklidd helt ut fordi jeg ikke har greid å tvinge meg selv til å spise noe jeg ikke hadde lyst på, og av en eller annen grunn har særlig grønnsaker bydd meg mest imot. Frukt og bær derimot har fortsatt sklidd ned, men ikke nok til å fylle dagskvoten. Dessuten skal man jo helst spise en del grønnsaker uansett.

Siden jeg ikke lenger er kvalm hele tiden og matlysten har tatt seg adskillig opp da den verste varmen forsvant, bestemte jeg meg i går for at det var på tide å gjøre noe med det, så jeg slengte i meg en hel pakke reddiker og to plommer mellom frokost og middag. I tillegg spiste jeg kokt ørret til middag siden det var lenge siden jeg hadde greid å få ned fet fisk (glemte et øyeblikk av at gravide ikke skal spise ørret over to kilo pga. fare for tungmetaller). Tenkte at det burde være lett fordøyelig og glemte at som gravid syns jeg fet fisk er tungtfordøyelig selv når den er kokt. Det fulgte også agurksalat med, så enda mere grønnsaker.

Ca. en time etter middag måtte jeg plutselig akutt på do, og da hadde den vanligvis harde magen min med ett fått rennende, eksplosiv diare, så den var tydeligvis ikke fornøyd med det sunne regimet mitt. Det hjalp sikkert ikke heller at jeg hadde spist ekstra grovt rugbrød til frokost, men det har jeg forsåvidt gjort hele uken uten andre problemer enn mere luft i magen og halsbrann, og halsbrann får jeg av så å si alt unntatt animalske produkter, bananer og poteter. Fiskekaker er også et problem i så måte når de inneholder løk av noe slag, noe de fleste gjør nå til dags. Sterkt krydret mat er ikke til å tenke på en gang.

Tidligere i uken fkk jeg plutselig nærmest akutt lyst på grillet kylling. Dessverre hadde de ikke mer igjen i ferdigmatdisken, så jeg måtte steke en frossen fra bunnen av. I mellomtiden hadde jeg vært så sulten at jeg hadde stappet i meg kvarg med blåbær og grønne druer for å døyve det verste. Da kyllingen endelig var ferdig, lurte jeg på om jeg egentlig var sulten lenger. Det var i tillegg blitt så sent at jeg nesten var for trett til å spise, men jeg syntes det var for ille ikke en gang å smake på herligheten, så jeg tok ett stykke. Det ble fort til tre-fire, og fremdeles hadde jeg lyst på mer, men da stanset jeg fordi jeg var redd for å overspise og bli skikkelig dårlig av det. Men nei, maten hadde bare gjort at jeg var mye mer avslappet i kroppen og sov som et barn for en gangs skyld uten halsbrann, mens jeg drømte om å spise resten av kyllingen til frokost 😉 Det hadde blitt litt slurving med middag i dagene før fordi jeg var så sliten – noen ganger ble det bare speilegg på ostesmørbrød o.l. – så jeg lurer på om kroppen rett og slett har savnet mer proteiner. 

En annen ting som langsomt har kommet tilbake med det kjølige været, er ustabilt blodsukker om det går for lenge mellom måltidene. Jeg er også blitt mere sulten, så jeg lurer på om forbrenningen kan ha tatt seg opp etter at den verste varmen forsvant. Helt uavhengig av været var dessuten stoffskiftet ganske høyt på forrige måling, så det lan selvsagt være en sammenheng der også.

Utenom kvalmen har den største utfordringen med å spise frukt, bær og grønt i sommer vært at jeg har fått vondt og sviing i øvre del av magen av veldig mange ting som jeg ellers tåler ganske bra, og da får man jo ikke lyst til å spise mer. Tror nok jeg må basere meg mer på kokte grønnsaker framover og unngå syrlige ting som tomatsaus om dette skal fungere. Hadde ikke sånne problem med tvillingene, så regner med det er den nyoppdagede spiserørsbrokken som fyrer opp her.

2 kommentarer
    1. Ikke greit med denne maten støtt. Men bare spis den maten du har lyst på. Viktigst å få i mat, enn hva det er 😉 Men du er jo så pliktoppfyllende hi hi…og vil jo bare det beste <3 Men nyt å kunne spise akkurat det du har lyst på 😉 Jeg tror det går fint uten de 7 grønne...de 5 også he he
      Nå går det fort mot jul og baby wiiiii 😉 Håper vi kan treffes snart igjen <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg