Luften er ute av ballongen

I do not like Mondays
Licensed from: hemeroskopion / yayimages.com

Denne uken har vært ekstra hektisk til meg å være for tiden, og plutselig sa det bare stopp. Jeg skulle egentlig på ny uteservering med familien i ettermiddag, men istedet måtte jeg innse at slaget var tapt etter at jeg kom hjem fra tre timer på farten, inkludert 40 minutters legekonsultasjon, blodprøve- og urintaking, uthenting av resept på apotek og akupunktur, samt altfor mye spasering i den vindstille solsteiken fordi fastlegekontoret ligger et stykke unna nærmeste holdeplass.

Kroppen var så trøtt at den formelig skrek etter søvn, men var samtidig så overtrøtt at det var helt umulig å sovne. Det eneste jeg bare måtte gjøre med en gang etter å ha meldt avbud, var å koble ut mobilen. Har ikke orket å forholde meg mer til utenomverden resten av dagen, så får vi heller se hvordan det blir i morgen. Noen ganger føles det bare som om hodet mitt går over i overdrive, og da er det på høy tid å ta en pause.

Samtidig er jeg glad og lettet over at det verste er over, og at jeg nå har hele tre dager foran meg uten andre planer enn å spise ekstra sunt (og ikke minst lett ….)  I kveld har jeg endelig fått summet meg til å lage mors hjemmelagde blomkålsuppe, og den var akkurat like god som jeg husket den fra barndommen, noe jeg var særdeles fornøyd med og ikke minst positivt overrasket over. Målet framover er å øke grønnsakkvoten betraktelig. Utfordringen blir å finne fram til dem som magen tåler. Bønnestuingen jeg spiste for et par dager siden, var dessverre ingen vinner i så måte. Jada, jeg vet at bønner strengt tatt er belgfrukter, men i praksis havner de i samme grønne kategorien.

Fastlegen uttrykte bekymring for at jeg tok så mye Cetirizin, for selv om den er godkjent for gravide, var han rimelig sikker på at man bare hadde testet ut å ta en tablett til dagen. Jeg fikk derfor skrevet ut en ny nesespray som inneholder både antihistaminer og kortison for å holde luftveiene åpne lokalt. Den kan tas to ganger daglig, og foreløpig er jeg veldig godt fornøyd med den, men jeg er likevel betydelig tettere i kveld enn det jeg pleier å være med flere Cetirizin innabords. Nå har jeg ikke tatt noen flere tabletter siden den første i morges, og det piper i nesen og presser på i bihulene. Der måtte jeg jammen nyse også. Vi får se hvor lenge jeg holder ut. Grensen går på full bihulebetennelse med feber, for det kan umulig være bra for fosteret. Har ellers blødd mye neseblod i det siste og tror det kommer av en kombinasjon av graviditet og allergisk reaksjon.

For øvrig har jeg vært flink til å unngå medisiner (utenom de som inngår i behandlingsplanen) i dette svangerskapet. Har foreløpig ikke tatt en eneste paracet etter innsett, selv om klinikken har sagt det er lov. Har heller ikke tatt de kvalmestillende tablettene jeg har fått av fastlegen. Men migreneanfall utløst av tette bihuler ville vært krise nå fordi jeg ikke kan ta de vanlige tablettene mine mens jeg er gravid, og derfor er det så om og gjøre å holde bihulene åpne.

I morgen kveld runder jeg ni uker. Har ikke tatt blodfortynnende sprøyter siden forrige onsdag og ikke blødd noe mer siden søndag, og i overimorgen skal jeg ta min siste Prednisolon. Da skal jeg også melde fra til koordinator som skal ta en vurdering av om jeg endelig kan begynne med nedtrappingen av Progynova, men det er mulig jeg må gå på full dose i en uke til.

6 kommentarer
    1. Har du vurdert å bytte ut cetirizin med Aerius? Den er tredjegenerasjons antihistamin tbl og er bedre enn Cetirizin. Jeg opplever mindre allergiplager og mindre bivirkning som trøtthet av den.

    2. Maria: Har prøvd Aerius tidligere og fikk hodepine av den. Blir heldigvis ikke trøtt av Cetirizin heller. Hovedproblemet er at det ikke holder med en tablett av noen av dem midt i pollensesongen, og Cetirizin kan man ta mange av, men det kan man ikke med Aerius. Hadde dessverre ikke bedre effekt av Aerius.

    3. Maria: Det gjør de helt sikkert, men ifølge fastlegen min er det altså ikke forsvarlig … Tror kanskje det var derfor jeg fikk hodepine av dem. Du kan jo spørre fastlegen din om hva han syns.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg