Unntakstilstand

time out
Licensed from: Gstudio Group / yayimages.com

Jeg fikk litt mer brun spottblødning i går kveld. Dermed ble det for tidlig å gjenoppta den blodfortynnnende Fragmin-sprøyten allerede i dag. Fortsetter istedet med full dose progesteronsprøyter, så ingen nedtrapping enda. Er nok på tide å innse at det også er meningen jeg skal trappe kraftig ned på alle aktiviteter ved blødning. Bedre å ta dette på alvor og forhåpentligvis bli fortere ferdig med det. Men brunt blod betyr gammelt blod, så da har det iallfall ikke kommet noe nytt siden sist.

Ellers strever jeg med at bekkenet stivner i andepositur hver gang det har gått lenge siden siste progesterondose, men bare en halvtime etter nytt sprøtestikk er jeg så god som gull igjen. Fertilitetsakupunktøren sa for øvrig at jeg ikke måtte finne på å gå til kiropraktor for behandling av bekkenet før uke 11 da det kunne åpne opp så mye at jeg risikerte å spontanabortere. Selv setter hun heller ingen nåler for det området i denne fasen.

Blir ganske sliten av progesteronsprøytene siden de er så kraftige. Det blir nesten som å gå på Paralgin Forte eller Cosylan. Men det er kanskje like greit siden det er meningen jeg skal slappe mest mulig av nå og holde meg i ro. 

Er ellers stadig mer kvalm tidlig om morgenen. I dag har det heller ikke gitt seg etter at jeg har spist og tatt Prednisolon. Jeg kjenner det også litt innimellom på dagtid om det er lenge siden sist jeg har spist. Fertilitetsterapeuten rådet meg forresten til å spise enda mer lavkarbo under blødning siden ustabilt blodsukker visstnok kan irritere livmoren. Siden jeg bør unngå mye fett pga. spiserørsbrokken, snakker vi da hovedsaklig om rent kjøtt og grønnsaker.

Ellers har det vært en greie med meg at jeg får så utrolig lyst på fisk når jeg er gravid, og da særlig hvit fisk fra havet. Den lysten har heller ikke latt vente på seg denne gangen. Om det i tillegg er kombinert med hvit saus, som i fiskegrateng eller med fiskeboller, er jeg helt solgt. Melk er nemlig en annen sikker vinner når jeg er gravid og det eneste som virkelig hjelper mot halsbrann. Jeg er jo dobbelt utsatt for sistnevnte med spiserørsbrokk som gravid.

Det hadde vært en fordel om jeg kunne hatt like lyst på fet fisk i svangerskapet siden jeg bør få i meg så mye omega 3 pga. betennelsestilstandene mine, men når jeg begynner å bli kvalm, skyr jeg fett. I hvit fisk er det også mye jod som er viktig for stoffskiftet, og jeg tar tross alt stoffskiftemedisin, så kanskje det er en sammenheng der? Hvit fisk er uansett både lavkarbo og lettfordøyelig, så jeg ser ingen grunn til å begrense den lysten.

Får bare være glad for at iallfall noe av det jeg higer etter, fremdeles er lov. Har jo måttet kutte ut sitrusfrukter etter at jeg fikk vite om spiserørsbrokken. Og jeg som har vært helt avhengig av klementiner når jeg har vært gravid … 

Vel, vel, først og fremst har jeg øyeblikk av usigelig lykke når det går opp for meg at jeg er gravid, og at dette faktisk kan gå bra denne gangen, og det er det aller viktigste. La oss ikke glemme det. 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg