Så lenge enden er god …

Crisis Recovery Concept
Licensed from: Olivier Le Moal / yayimages.com

Så langt har krisehåndteringen fungert etter planen, bortsett fra at jeg har fått murringer etter korte spaserturer i dag. Akupunktøren sa det var veldig vanlig å få blødninger når man gikk på blodfortynnende og soneterapeuten at det var vanlig å ha både blødninger og mye murringer på dette stadiet av svangerskapet, så jeg har roet meg litt ned igjen nå.

Om jeg fortsatt ikke har blødd noe mer i morgen tidlig, kan jeg prøve å gjenoppta de blodfortynnende sprøytene, men bare annenhver dag fra nå av. Acetylsalisylsyretablettene er det imidlertid helt slutt med framover. Etterhvert vil jeg også fase ut progesteronsprøytene og gå over til piller igjen, eller muligens en kombinasjon av begge deler.

Fordelen med sprøytene er bedre opptak, jevnere fordeling, mindre hyppighet (hver 12. time istedenfor hver 8. time) og at jeg slipper å gå med truseinnlegg. Bakdelen er at de er vonde og vanskelige å sette, og at jeg får en lett allergisk reaksjon av dem, noe som tydeligvis er ganske vanlig.

Fordelen med stikkpillene er at de styrker livmorhalsen og er enkle og smertefrie å sette inn. Bakdelen er dårligere og mer ujevnt opptak, tidvis lett kløe nedentil, større sårbarhet for soppinfeksjon, en del trusesøl og hyppigere inntak. 

Til syvende og sist blir det uansett den behandingsformen som gir best effekt, som avgjør, samt hvor mange sprøyter jeg har igjen, for disse får man ikke tak i her til lands. Sistnevnte brukes ofte ved blødninger i 1. trimester, men det er også dem som sverger til progesteronstøtte i sprøyteform i 2. trimester for sånne som meg med påvist livmorhalssvikt. De er derfor virkelig verdt sin vekt i gull for mitt vedkommende og må spares litt på.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg