Ny krise

Worried Character Means Anxious Fearful Or Concerned
Licensed from: stuartmiles / yayimages.com

Omstendighetene ville det slik at jeg endte opp med å få flyttet den ene avtalen jeg hadde i går, til senere denne uken. Det viste seg å være hell i uhell. På vei hjem fra den avtalen jeg faktisk fikk gjennomført den dagen, kjente jeg nemlig noen vonde murringer og skjønte raskt at jeg nok ikke burde vente med å ta magnesium til jeg kom hjem. Vel hjemme gikk jeg rett på toalettet og syntes jeg så et snev av misfarging i progesteronrestene som lå i truseinnlegget. Det var såvidt man kunne se det med det blotte øyet, så jeg prøvde å overbevise meg selv om at jeg så syner. Prøvde å lukte på det uten å kjenne den karakteristiske jernlukten som pleier å følge med blod, og pustet et øyeblikk lettet ut. Helt til jeg så “ålen” av rødt blodslim på toalettpapiret.

Jeg visste hva koordinator ville svare allerede før jeg sendte tekstmeldingen og gjorde meg klar til krisehåndteringen:

1. Øke dagsdosen med østrogen fra 6 mg til 8 mg

2. Midlertidig bytte ut progesteronpillene med progesteronsprøyter

3. Slutte med blodfortynnende inntil vdere

4. Ta tranexamicumsyre som skal stoppe blødning

5. Ta 1000 mg C-vitamin daglig

Murringene ville ikke gi seg før en drøy halvtime etter at jeg hadde fått satt progesteronsprøyten, så denne gangen hadde det ikke holdt med magnesium. De kom litt tilbake igjen hver gang jeg stod oppreist, så jeg holdt sengen resten av kvelden. Det har heldigvis ikke kommet noe mer blod etter den ene gangen, men jeg fortsetter med kriseplanen enn så lenge.

Dette er ikke noe gøy. Selv om jeg opplevde utallige ganger at denne typen blødninger i tvillingsvangerskapet ikke hadde noe med fostrenes velbefinnende å gjøre, har jeg senere fått erfare at det også kan bety at embryoene nettopp har dødd eller er i ferd med å gjøre det. Kombinert med økte senkningsverdier og muskel- og skjelettsmerter, frykter jeg det verste. Samtidig som jeg prøver å beholde roen så godt jeg kan, da stress visstnok kan øke senkningsverdiene i seg selv. Den gode nyheten er at murringene forsvant igjen så snart jeg fikk satt ny progesteronsprøyte i dag morges, så kanskje er problemet ganske enkelt for lite progesteron?

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg