Helt utslått

3D Illustration of a Monkey in a Deckchair
Licensed from: brux / yayimages.com

 

De tre siste dagene er jeg blitt stadig slappere. Er faktisk usikker på hva som skyldes varmen og hva som skyldes (forhåpentligvis) økte nivåer av hcg og progesteron. Forsøkte meg en stund i skyggen i solstolen i formiddag med solbriller, deilige melonbiter, forfriskende cocktail (alkoholfri såklart) og rosa roman, men til slutt ble jeg så overveldende trøtt at jeg bare måtte finne tilbake til sengen. Har også hatt påfallende hovne øyenlokk i det siste og lurer litt på på om stoffskiftet er i ferd med å synke. Det kan nemlig skje veldig fort i de første graviditetsukene. Skulle egentlig ha målt det hos fastlegen denne uken, men fikk ikke tid pga. forsinkelser og lunsjpause på legekontoret. 

Jeg har også fått uvanlig mange gnagsår og blemmer på føttene denne uken, langt utover det man normalt kan forvente i denne varmen. Jeg opplevde det samme første gang jeg var gravid. Da var jeg på ferie i Sør-Europa og ennå ikke klar over hvordan det var fatt, men skjønte absolutt ingenting. De brede, solide sandalene mine måtte settes til side hele resten av turen til fordel for et par lånte flipp flopp-sandaler. Huden var like skjør som babyhud og tålte absolutt ingenting. I tillegg ramler nå nesten alle plastrene av med en gang, selv Compeed. Jeg antar at det kommer av at huden er unormalt fuktig.

Hodet har også vært ganske tungt i det siste, med tilløp til stiv nakke og et snev av hodepine. Om det fortsetter sånn, vil det bli en kamp å komme meg gjennom neste ukes mange avtaler og gjøremål. Klesvasken vokser meg allerede over hodet på badet, og den er i grunnen det minste problemet. Da er det verre med timer som ikke kan avlyses, som gastroutredningen jeg skal på i morgen ettermiddag, men, men. Jeg får bare ta en time av gangen.

Jeg er blitt merkbart varmere den siste tiden. Det føles ikke bare sånn innenifra, men jeg er bokstavelig talt blitt varmere å ta på. Det er noe jeg iallfall kjenner igjen fra da jeg var gravid med tvillingene. Om jeg hadde vært alene hele tiden, hadde jeg mistenkt at det kom av varmen, men jeg er sammen med andre innimellom som ikke er like varme som meg. 

Bihulebetennelsen er på retrett, men pollenallergien gjør likevel at jeg fortsatt snufser jevnt og trutt. Innimellom har jeg også ubehagelige fornemmelser i livmor som bare går bort når jeg tar magnesium. Fertilitetsakupunktøren sa at det var ganske vanlig å kjenne mer når man hadde vært gravid før, og det kan ihvertfall jeg skrive under på. Men så lenge det ikke er snakk om nedpress, slapper jeg av og tenker at alt er som det skal.

Akkurat nå spør jeg meg selv om hvor søvnig det egentlig går an å bli … Tror det er like før jeg dupper av igjen.

2 kommentarer
    1. Uff ja denne varmen tar knekken på noen og enhver akkurat nå. Jeg tåler ganske mye varme til vanlig men nå tåler jeg ingenting. Jeg blir heller inne og baker eller noe annet. Orker ikke sitte i sola 😉 Bra du har så mye symptomer da 😉

    2. ivfetter40: Tåler heldigvis varmen mye bedre nå enn da jeg var tvillinggravid, så regner med at jeg bare bærer på en denne gangen, men som høygravid må jo dette være rene døden, stakkars deg! Godt du har resten av sommeren foran deg som barselkvinne istedet!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg