Det spirer og gror

Cat sitting in the middle of the garden full of flowers
Licensed from: Sandra Fotodesign / yayimages.com

 

Det spirer og gror uti hagen der jeg bor for tiden, og katten har mange spennende vekster å boltre seg i. Neste helg vil det forhåpentligvis spire og gro i magen min også.

Jeg kjenner at jeg begynner å bli veldig klar for innsett nå. Har allerede pakket ferdig alle kosttilskuddene jeg skal ha med: Ekstra C-vitaminer i tilfelle blødning, ekstra magnesium i tilfelle murringer og kramper i underlivet, multivitaminer og -mineraler for gravide og melkesyrebakterier.

Av multipakker til gravide fins det to merker her til lands, Life Line Care (gul pakke) og Nycoplus (lilla pakke). Jeg har tatt Nycoplus til nå, men har akkurat gått over til Life Line Care. Grunnen til det er at Nycoplus inneholder K-vitamin, og det gjør ikke Life Line Care. K-vitamin er en fin ting i seg selv, men klinikken lar meg ikke ta det mens jeg går på blodfortynnende, og i går begynte jeg med acetylsalisylsyretabletter. Fra og med innsett skal jeg også ta blodfortynnende sprøyter. Life Line Care inneholder dessuten blåbærekstrakt som såvidt meg bekjent også virker lett blodfortynnende, mens K1 altså skal ha motsatt effekt. Ellers er det omega 3 i begge pakkene, noe alle gravide anbefales å ta.

Melkesyrebakterier tar jeg både for å holde magen og miljøet i underlivet i orden. Fram til nå har jeg tatt dem både i form av vagitorier (sporadisk) og kosttilskudd (hver dag), men fra og med i morgen starter jeg opp med progesteronstikkpiller, og da utgår vagitoriene av praktiske grunner.

Ellers har jeg også tatt en del andre ting, bl.a. rosenrot, nattlysolje med ekstra E-vitamin, betakaroten, jern på resept og Q10. Tidligere har jeg også tatt bidronninggele, og la oss heller ikke glemme resveratrol, gurkemeie og ekstra omega 3, men alt dette utgår fra og med innsett. Sist, men ikke minst har jeg tatt ekstra D-vitamin for å bygge opp lageret. Fertilitetsterapeuten har nemlig villet ha opp nivået til over 100 nmol på målingene.

Derimot skal jeg snart begynne med Wild Yam-tabletter som støtte til progesteronstikkpillene, men boksen jeg har igjen fra forrige gang, rekker nok bare ut rugetiden. Er også litt ambivalent til å ta dem særlig lenge siden man prinsipielt sett må være veldig forsiktig som gravid, så derfor foretrekker jeg å kjøre en konservativ linje. Kommer iallfall ikke til å kjøpe noen flere når lageret går tomt, så får jeg heller vurdere underveis om jeg ev. skal slutte før. Det kommer litt an på om jeg får blødninger og hva blodprøvene sier om progesteronnivået. Skal ta første prøven på dagen for innsett. Da vil jeg allerede ha gått på tilskudd i over fire døgn, men før egget fester seg, vil ikke kroppen ha begynt med noen form for egenproduksjon, så testen vil derfor kun måle hvor mye kroppen har klart å ta opp av progesteronpillene. Blødninger er ofte et uttrykk for at nivået er for lavt. Wild Yam inneholder bare en brøkdel av progesteroneffekten jeg får av de konvensjonelle pillene, så om jeg virkelig ligger dårlig an, vil klinikken heller be meg om å øke dosen av dem.

I dag har jeg spist barnefiskekaker til lunsj med salat av avocado, spinat og agurk og ferske biter av ananas til dessert. Ananas skal være bra for prøverør. Fertilitetsterapeuten sa den inneholdt noe som heter bromalin som visstnok skal motvirke betennelser i livmoren. Avocado skal også være gunstig for prøverør, tror det er pga. oljen, og spinat er bra for blodprosenten. Ellers foretrekker jeg grovkvernede fiskeburgere eller -karbonader, men de inneholder dessverre for mye løk i ulike former og krydder som kan gi meg magevondt og halsbrann, så når jeg vil roe magen ned, holder jeg meg til barnevennlig mat fra barndommen. Mao. god, gammeldags husmannskost med få unntak, som f.eks. Vossakorv som blir altfor sterkt når jeg er i det hjørnet. I kveld blir det hjemmelaget kyllingsuppe av fodmapvennlige grønnsaker og økologisk kylling. Kraften har allerede mor lagd da hun var her, heldige meg!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg