Å føde barn som er dømt til å dø


C het hun og ble lagt i et bekken da hun ble født. Først mange timer senere ble hun svøpt og lagt i en barneseng. Da hadde hun allerede stivnet i den samme fosterstillingen, så jordmor greide ikke å rette henne ut igjen. Hun så så fredfull ut der hun lå, så det var kanskje like greit. Jeg lå i timevis og studerte henne, holdt de ørsmå fingrene hennes forsiktig i mine. Turte nesten ikke røre henne. Hun så så skjør ut at jeg var redd hun skulle gå i stykker om jeg holdt henne for hardt.

Jeg hadde fremdeles et spillevende barn igjen i magen, så tolv timer etter den brå forløsningen av C og fortsatt uten rier, ble jeg trillet over til observasjonsposten. C måtte dekkes over under transporten “så hun ikke skulle forårsake reaksjoner” blant de andre kvinnene på fødeavdelingen. 26 cm lang var hun og veide 348 gram. De sa hun var så stor og utviklet som hun skulle være for alderen sin, et sted midt i uke 22. Jenta mi som jeg ikke turte å holde i armene mine fordi jeg var livredd for at den uunngåelige krampegråten det ville trigge, skulle utløse rier og dømme gutten min til samme skjebne.

Det sies så fint at fødsel er smerter til liv. For meg vil det alltid være forbundet med død. Når man føder et barn som er dømt til å dø så snart det ser dagens lys, prøver man instinktivt å holde igjen slik at det kan ha en sjanse til å overleve. Jeg har aldri presset ut noe barn – de er motvillig blitt halt ut av meg. C trengte bare et lite rykk av to jordmødre, selv om hun lå i sete. Resten av jobben hadde tyngdekraften allerede sørget for. Velkommen til den makabre verden av uventet livmorhalssvikt. 

Jeg kom over denne bloggen i kveld, og dette innlegget fikk meg til å gjenoppleve det samme marerittet på nytt:

Fra glede til sorg

Min Gud, min Gud, hvordan kunne du gjøre dette mot meg?

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg