Hvordan forbereder man kroppen på forsøk?

Da jeg hadde forberende samtale til forsøk i Danmark, fikk jeg følgende beskjed av jordmor:

1. Drikk maks. 1-2 kopper kaffe pr dag

2. Kutt ut alkohol 

3. Unngå NSAID-er (Ibux, Voltarol osv.)

Dette var i samme syklus som jeg skulle ha inseminasjonsforsøk, dvs. at jeg skulle bruke egget som holdt på å modnes i kroppen. Senere en gang jeg hadde hatt influensa tidlig i syklus, ble forsøket avlyst fordi feberen kunne ha skadet egget. 

Denne gangen skal jeg bare sette inn fryseegg, dvs. at det som foregår i kroppen min før innsett, ikke påvirker egget. Jeg må bare være obs på medisiner med lang halveringstid som kan sitte igjen ved innsett. Og selv da er det, ifølge legen i Riga, ikke krise før etter at egget har festet seg tidligst tre døgn senere. Derfor fikk jeg aller nådigst lov til å fullføre antibiotikakuren min mot mycoplasmalungebetennelsen i fjor sommer, selv om siste tablett ikke skulle tas før dagen etter innsett.

I tillegg bør man begynne med folat-/folinsyretabletter 1-3 måneder før forsøket. Når man får positiv test er det egentlig for sent. Jeg tar standarddosen på 400 mcg. Noen tar mye mer, men de har som regel fått påvist visse mutasjoner på blodprøver. Siden jeg må har innsett i hormonstyrt syklus, tar jeg også østrogen i 20-22 dager og progesteron i 3-4 dager før innsett. I tillegg skal jeg begynne med kortisontabletter en uke før innsett og ha en runde med intralipider rundt samme tid som skal settes intravenøst av sykepleier. Dette er for å dempe immunforsvaret mitt siden jeg har fått påvist at det er litt for aktivt. 

Om man vil gjøre det lille ekstra for å forberede livmoren på å ta imot det befruktede egget, kan man i tillegg benytte seg av akupunktur, fotsoneterapi, kostholdsråd og diverse kosttilskudd, men det er ikke noe klinikken min legger vekt på, annet enn at man bør sørge for å være i mental balanse ved innsett.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg