Hva skal man spise?

Ifølge nettsiden til Klinikk Fjeld er følgende matvarer ti på topp for å fremme fertilitet:

Avokado, laks, gulrøtter, rødbeter, egg, valnøtter, granateple. spinat/grønnkål, quinoa og chiafrø. 

Frøyaklinikken fremhever i tillegg bønner/linser, rucculasalat, paranøtter og fersk ananas (spesielt den harde kjernen).

Jeg har etter beste evne prøvd å inkludere mest mulig av dette i kostholdet, særlig når det nærmer seg forsøk. Noen ganger går jeg lei, men stort sett liker jeg disse matvarene ganske godt.

Nå har jeg imidlertid støtt på et nytt problem, nemlig magen. Den har nemlig et snev av irritabel tarmsyndrom (IBS) og er blitt merkbart verre etter at jeg trappet opp på fertilitetsmaten etter jul. Jeg fant omsider ut at det var på høy tid å sette seg litt mer inn i den såkalte FODMAP-dietten. Jeg skal ikke plage dere med å legge ut om den dietten her. Det viktigste dere trenger å vite er at den kategoriserer alle matvarer som enten lavFODMAP, moderatFODMAP eller høyFODMAP. Man skal spise hovedsaklig mat som er lavFODMAP, begrense inntaket av moderatFODMAP og unngå høyFODMAP. Dette er som sagt veldig forenklet.

Det som er interessant i denne sammenhengen, er hvilke kategorier den fertilitetsfremmende maten havner i:

Avokado – moderatFODMAP

Rødbeter – høyFODMAP

Gulrøtter – lavFODMAP

Ruccula – lavFODMAP

Spinat – lavFODMAP

Grønnkål – høyFODMAP

Egg – lavFODMAP

Laks – lavFODMAP

Valnøtter – lavFODMAP

Paranøtter – lavFODMAP

Ananas – lavFODMAP

Linser – moderatFODMAP

Bønner – høyFODMAP

Chiafrø – lavFODMAP

Quinoa – lavFODMAP

Granateple – moderatFODMAP

Jeg bør altså kutte ut rødbeter, grønnkål og bønner og begrense inntaket av avokado, linser og granateple. Eneste trøsten er at syltede rødbeter av en eller annen grunn skal være lavFODMAP, så da kan jeg likevel spise det, men jeg er blitt anbefalt spesielt ferske rødbeter (kokte). Rødbeter, grønnkål og bønner er nå testet ut en for en og levner dessverre ingen tvil. Må kjenne nærmere etter på avokado, linser og granateple. Har spist veldig mye avokado i det siste, så mye mulig jeg har overdrevet.

Ellers har Riga sagt seg enig i planen til gynekologen jeg besøkte i går – vi satser på at mensen kommer av seg selv nå …

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg