Utsettelse og venting is the name of the game

Avtalen med koordinator ved fertilitetsklinikken min har hele tiden vært at jeg skulle få en menstruasjon etter aborten, og deretter kunne jeg starte med østrogenstimuleringen til neste fryseforsøk. Nå har aborten vart i hele sju uker, så jeg har i praksis abortert lenger enn jeg har vært gravid. Dermed har neste forsøk også blitt skjøvet stadig lenger fram i tid.

Forhåpentligvis vil den nye blodprøven jeg skal ta i overimorgen, endelig vise at graviditetshormonet hcg er nede i normalen, dvs. under 5. For da kan eggproduksjonen min ta seg opp igjen. Uten modning av eggposer, skjer det ingen eggløsning, og uten eggløsning kommer det heller ingen menstruasjon. Og normalt sett begynner ikke kroppen å modne nye egg så lenge hcg er forhøyet, for da tror den at den fortsatt er gravid.  

Ut i fra denne tidsregningen kan jeg vente neste menstruasjon om ca. 3,5 – 4 uker. Deretter må jeg legge på rundt 3 uker for stimulering før innsett. Da snakker vi fort om jul.

Men så fikk jeg helt uventet en e-post fra koordinator i forgårs ettermiddag om at hun hadde snakket med legen, og han hadde bestemt at det ville være best for meg å vente i to sykluser før stimulering for å la kroppen hvile. Jeg måtte skrive tilbake og spørre om jeg virkelig hadde lest rett, og fikk det bekreftet i går morges. Så nå blir det altså ikke før i januar.

I mellomtiden må jeg sannsynligvis på en ekstratur til Riga for å ta noen immunologiske og genetiske prøver som ikke kan tas her. Dvs. at de fins, men ikke er tilgjengelige for sånne som meg. Er blitt fortalt at prisen vil komme på 150-155 euro til sammen, og det er ikke så ille, men så kommer fly og hotell i tillegg. Må regne med ihvertfall en overnatting, ellers blir det altfor stress og gjerne også dyrere billetter, så da går vinningen opp i spinningen. Har lekt med tanken på heller å komme tidligere når jeg skal ha innsett, men det kan fort bli et langt opphold, og det vet jeg ikke om jeg vil ha anledning til når den tid kommer pga. forpliktelser på hjemmebane. Så da virker det litt mer gjennomførbart å ta en førjulstur istedet. Om jeg er heldig, får jeg kanskje til og med tatt en tur innom julemarkedet.

2 kommentarer
    1. Utsettelser og venting er helt forferdelig! Folk som ikke er prøvere skjønner nok ikke hvor mye en eller to måneder fra eller til har å si. Hold ut, det er lys i enden av tunnelen<3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg