1. Prøvesyklus vel overstått

Første etappe av veien til Drømmebarnet er allerede tilbakelagt, dvs. 1. prøvesyklus. Nå gjenstår det bare å vente på blødning og håpe at den innfinner seg i tide.

Strengt tatt begynte veien til Drømmebarnet lenge før med hysteroskopi og TAC-operasjon, men jeg regner hysteroskopien som siste fase av svangerskapet med Lille mirakel (siden jeg uansett hadde trengt den for egen helses skyld) og TAC-operasjonen som forstadiet til videre forsøk (det blir som å preppe skiløypa før man legger ut på skitur).

Hvordan syns jeg så selv det har gått så langt?
Vel, oppstarten med Progynova (østrogentabletter) førte i starten til spenningshodepine. I tillegg fikk jeg plutselig vondt i ryggsøylen som flyttet seg gradvis oppover fra korsrygg til nakke i rykk og napp over flere dager, før det plutselig var borte igjen. Jeg har nesten ikke hatt slike vondter siden jeg var gravid, så det kan neppe ha vært tilfeldig.

Heldigvis så kroppen ut til å venne seg til hormontilførselen etterhvert, så jeg fikk noen harmoniske dagers pause – helt til det var på tide å spe på med Utrogestan (progesteronstikkpiller). Da begynte moroa igjen med urolige bein, kvalme, stigrende kroppsvarme og oppblåst mage, men selv det roet seg litt – helt til jeg plutselig skulle slutte med både østrogen og progesteron. Da begynte PMS-symptomene … og der er vi nå. Trenger jeg å si noe mer?

Strengt tatt har legene bare etterlignet en naturlig syklus, så slik sett burde jeg ikke hatt noe mer å klage over enn alle andre kvinner i fruktbar alder hver måned. Det er bare en viktig forskjell, og det er at legene med vilje har overdosert meg på østrogen for å unngå eggløsning. Det er sånn de greier å overstyre min egen syklus. Det skulle heller ikke forundre meg om de har lagt på litt ekstra med progesteron i tillegg for å være helt sikre på at slimhinnene er tykke nok til å fremkalle blødning når hormonnivåene faller. Best å ha litt slingringsrom, men dette blir spekulasjon fra min side.

I tillegg har jeg tatt acetylsalisylsyretabletter, E-vitamin og omega 3 i hele prøvesyklus. De har ikke forklart meg hvorfor, men jeg vet fra før at E-vitamin samspiller med østrogen og er et velkjent triks for å få tykkere slimhinner. Acetylsalisylsyre og omega 3 på sin side virker begge blodfortynnende, noe som skal være bra for blodgjennomstrømningen i livmoren.

En aldri så liten utfordring med acetylsalisylsyretablettene er at de virker etsende på magesekken, så jeg har fått beskjed om å ta dem etter at jeg har spist. Siden de dessuten skal tas om morgenen, betyr det rett etter frokost. Problemet med det er at jeg ofte har utsatt frokost til lunsj mens jeg har gått ned i vekt etter fødselen. Det har fungert veldig bra for meg som kalorireduserende tiltak siden jeg som regel ikke blir sulten før langt utpå formiddagen eller tidlig om ettermiddagen uansett, så det har vært en smertefri måte å gå ned i vekt på. Når jeg nå er blitt tvunget til å spise frokost de siste ukene, har dessverre ikke det ført til at jeg har vært tilsvarende mindre sulten utover dagen …

Det aller viktigste nå er imidlertid at ultralyden jeg hadde midtveis i stimuleringen, viste at slimhinnene mine hadde respondert over all forventning på hormonbehandlingen, så jeg kan puste lettet ut. Jeg har riktignok aldri hatt problemer med å få tykke nok slimhinner før heller, men med stigende alder vet man strengt tatt aldri om det plutselig kan snu. Måtte alle gode krefter sette alle kluter til i et siste, avgjørende, felles krafttak!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg