Stille etter stormen

Denne dagen begynte som en katastrofe. Jeg følte meg som en fange på vei til skafottet da jeg måtte kapitulere og dra til fødeavdelingen der jeg snart ville bli englemor til tre. Men det føltes som om pessaret var i ferd med å få meg til å revne i to, så jeg innså at jeg trengte hjelp, selv om det slett ikke var den hjelpen jeg ville ha, nemlig fødselshjelp. Her var det bare en ting å gjøre, og det var å legge lokk på alle følelser og fungere som en maskin. Hvis ikke kunne jeg like gjerne ta livet av meg med en gang, for å føle noe som helst i dette gjentagende marerittet, ville være helt uutholdelig.

Etter en miserabel morgen og formiddag der alt så mørkt ut, lettet endelig riene, noe som gjorde meg helt salig. Enhver som har opplevd å få rier som varer i to minutter på og bare to minutter av, vil nok forstå hva jeg mener med det. Det ble nærmest umulig hverken å føre en samtale eller få i seg mat under slike forhold, eller mildt sagt veldig stressende. Jeg nærmest hyperventilerte på det verste. Jordmor sa jeg heller skulle ta dype åndedrag, men det eneste som hjalp på smertene, var å holde pusten. I tillegg bet jeg meg hardt i hånden som var full av dype bitemerker en stund. Det tok lang tid før jeg fikk noen form for smertelindring pga. alle prosedyrene man må gjennom først, så moralen er: Dra til fødeavdelingen FØR du holder på å forgå av smerte.

En stor fordel med sykehussengen var imidlertid at jeg kunne stille den inn slik at jeg kunne ligge lavt med hodet og ikke minst høyt med beina. Det lettet umiddelbart litt på trykket. Litt senere fikk jeg også litt drahjelp av kroppen som plutselig ville tømme tarmen, og etter det følte jeg meg nærmest som født på ny en stund. Utpå ettermiddagen ble blodtrykket tatt på nytt og viste 100/60, mens pulsen var 81 (da jeg var innlagt med tvillingene, var den nærmere 95). Jeg hadde heller ingen feber, heldigvis.

Resten av ettermiddagen har jeg i grunnen bare døst og gledet meg over å være over i smulere farvann så lenge det varer. Jeg er også nokså sikker på at fostersekken må ha trukket seg tilbake, for presset er helt borte nå, men legene tør ikke undersøke meg noe mer foreløpig, av frykt for å trigge nye rier. Det er en hårfin balansegang, dette her.

5 kommentarer
    1. Vet ikke hva jeg skal si eller kan si. Jeg kjenner bare fortvilelse nå, på dine vegne. Men du er i alle fall på rette plassen, også får vi håpe de tar deg mer på alvor nå enn med tvillingene! <3 <3 <3

    2. Godt det har roet seg – håper virkelig at det holder seg rolig i noen uker til 👍Selv om det er kjedelig, så vær på sykehuset og hold deg i ro. Se på filmer og tv-serier, så får du dagene til å gå 😊 Du er vel uke 22 i dag, og er det fra uke 23 man setter inn aktiv behandling?

    3. Hei! Håper de riene ikke kommer tilbake før om mange måneder. Det er infernalske smerter. Har vel ikke noen gode råd da jeg ikke har opplevd noe annet enn en normal fødsel. Yogapust kan kanskje hjelpe en å roe ned. Ikke rart man hyperventilerer. Føler med deg og håper på det beste.

    4. Håper så inderlig inderlig at det går bra med deg og at lille holder seg inni magen enda en stund ❤❤❤

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg