Ny sjekk på fødepoliklinikken

Pregnant woman getting check up from doctor
Licensed from: MonkeyBusiness / yayimages.com

I dag hadde jeg for første gang med meg urinprøve til jordmor før timen, og når jeg først hadde banket på hos jordmødrene, ble jeg beordret til en samtale i samme slengen, inkludert måling av blodtrykket. Urinen var fin, blodtrykket 105/80 og jordmor sa seg fornøyd med at hun ikke så noen antydning til hevelser i kroppen. For første gang ble det også spurt etter helsekort for gravide som fastlegen har fylt ut. Det er det ingen andre som har brydd seg med fram til nå. Hun etterlyste også blodprøvene som alle gravide må ta, og det minnet meg om at de sikkert er avhentingsklare hos fastlegen nå. For øvrig var jeg helt klart ikke den eneste gravide hos dem som hadde slitt i sommervarmen i år.

Lille mirakel lå på tvers ganske høyt oppe i livmoren og sprellet som vanlig. Pessaret satt fint på plass, og livmorhalsen ble målt til hele 3,6 cm. Jeg ble bedt om å hoste for å se om den muligens ga etter da, men det gjorde den heldigvis ikke. Legen tok også vaginalprøver for sikkerhets skyld, selv om utfloden visstnok så helt normal ut.

Hun sa at alt så veldig fint ut, også Lille mirakel som virket frisk og full av liv. Mest sannsynlig ville alt holde seg stabilt de neste to ukene, men så kom jeg over i den perioden der livmorhalsen kunne begynne å svikte om man var disponert for det. Det er derfor mulig jeg dropper ny sjekk i neste uke, men uken etter der igjen vil jeg senest på ny kontroll. Om tre uker skal jeg på oul, men der sjekker de ikke livmorhalsen.

Jeg fikk beskjed om å dra hjem og fortsette rugingen da timen vel var over, med vekt på at det var en meningsfull jobb <3 Statsministeren har nylig uttalt at nordmenn må få flere barn, og her i gården har det iallfall ikke stått på innsatsen. Så får det heller bare våge seg at det er blitt en heltidssjobb. Det er den eneste måten jeg kan bære fram et barn på. Noen ganger må man bare velge, selv om man aldri så gjerne skulle hatt i både pose og sekk.

Da jeg kom hjem, varte det ikke lenge før hodepinen kom sigende på, til tross for at jeg hadde vært hos kiropraktor igjen i går. Det kan se ut som om den står klar til å ta over for kvalmen, men begge deler var visst helt vanlige plager, ifølge jordmor i dag. Det visste jeg jo også, men jeg slapp unna hodepinen da jeg var gravid med tvillingene. Ser heller ikke bort fra at det kan komme av at jeg stresser mer i denne graviditeten. Har dessverre en tendens til å få stressutløst hodepine.

5 kommentarer
    1. Først og fremst: så flott at alt er bra med Lille Mirakel, ikke noe er bedre enn det 😊 Vet ikke hvorfor, og kjønn spiller liten rolle, men jeg tror ditt Lille Mirakel er en gutt. Får den feelingen, men kan jo selvsagt ta helt feil 🤪
      Leit at du sliter med hodepine, enda bra varmen har gitt seg, for det kan jo gjøre det verre 👍
      Har du ellers begynt å gjøre koselige ting som å handle inn litt til den lille, tenke på navn etc? Når har du termin?

    2. Glad mamma: Jeg har i grunnen altfor mange klær allerede etter å ha kjøpt inn dobbel garderobe da jeg var tvillinggravid, men utstyr har jeg foreløpig ingenting av utenom et par badehåndklær og et babyteppe til å ligge på. Tør imidlertid ikke å handle inn store ting riktig enda, og uansett vil jeg gjerne få bekreftet kjønn først. Lille mirakel ligger et sted midt mellom tvillingene i aktivitetesnivå, der jenta som regel lå og sov ved undersøkelsene og gutten slo salto i ett sett. Hva er det som gjør at du får følelse for gutt?

    3. Hva som gjør at jeg tenker gutt? Tja, si det? Er ikke sikker, får bare feelingen på det, som at når jeg leser bloggen din så popper tanken om gutt opp.😀
      Jeg forstår at du vil vente litt med innkjøp av utstyr og div. Når du har kommet noen uker lenger på vei blir det nok enklere. Jeg hadde nesten ikke noe klart da jeg skulle ha vesla, omtrent alt ble ordnet de siste ukene. Det jeg manglet kjøpte jeg etterhvert. Det viktigste å få i hus var stellebord, bleier og litt klær til årstiden. Av klær kjøpte jeg mange bodyer og myke bukser, et must i en babygarderobe 😊👍

    4. Glad mamma: Ja, det er blitt mange bodyer her også, særlig omslagsbodyer. Ikke så mange bukser, men det er fordi jeg har vært på jakt etter gammeldagse sparkebukser. Har måttet lete en del og funnet noen, men det er blitt mest heldresser og ikke så mange ermeløse som jeg egentlig ville ha; fant imidertid noen i Tyskland.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg