Ny “arbeidsuke”

Doctor icons
Licensed from: vaseninadaria / yayimages.com

Etter at jeg ble gravid, er ulike former for behandlinger og legekontroller blitt hovedbeskjeftigelsen min og det som hverdagene organiseres rundt. Nå som alle etterhvert er kommet tilbake fra ferie, er trykket tilbake igjen for fullt.

I går begynte jeg uken med tur til akupunktøren med bihulebetennelse. Nålene gjorde både ekstra vondt og gjorde ekstra godt i den seansen. For at det ikke skulle sette seg enda mer i kroppen, kom jeg tilbake igjen for ny runde i dag. Det var heldigvis blitt litt bedre siden i går, men jeg må tilbake en tur til på fredag, så denne uken blir det faktisk hele tre akupunkturbehandlinger på meg. Vanligvis er det bare to. Om økonomien eller formen svikter, har jeg vurdert å redusere til en gang i uka, men det er tydeligvis ikke tingen riktig enda.

I dag var det også tid for ny kontroll hos fastlegen. En av legesekretærene kalte meg inn på laboratoriet allerede før timen siden jeg kom litt tidlig. Der ble jeg først kommandert opp på vekten, som til min store lettelse viste at jeg hadde gått ned 2,2 kg etter forrige kontroll for seks uker siden. Det har tydeligvis hatt effekt å slutte på Prednisolon, for jeg har hverken spist eller drukket mer eller mindre fornuftig siden sist, bare mindre. I tillegg har jeg nok holdt meg mer i ro den siste tiden. Deretter tok hun de vanlige blodprøvene som alle gravide må gjennom. Det skulle komme svar fra Ullevål om ca. en uke som jeg kunne komme og hente.

Etterpå målte fastlegen blodtrykket da jeg hadde kommet inn til ham. Det var 102/80 som er litt i underkant av velværenivå for min del, men det er ikke krise heller. Han brydde seg ikke om å lete etter hjerteslag med doppler siden jeg nylig hadde vært på ultralyd. Han så heller ikke noe poeng i å måle omkretsen av magen før i uke 24. Men jeg fikk en ny time om fem ukers tid for å følge opp stoffskiftet siden jeg går på Levaxin. Urinen skulle dessuten sendes til dyrking siden jeg hadde hatt urinveisinfeksjon da jeg fødte tvillingene (som spredte seg oppover til livmoren og forårsaket blodforgiftning).

Heldigvis er fødselsdagsmiddagen jeg skulle på i morgen kveld avlyst, for nå begynner det å bli nok på timeplanen resten av uken. Har måttet ta paracet hver morgen for å greie å komme meg opp av sengen, og innimellom også om kvelden for å greie å sovne, så er ganske redusert av bihulebetennelsen, selv om jeg er hakket bedre i dag. Men tror ikke jeg har feber, så unngår helst antibiotikakur om jeg kan. Vil ikke ha underlivssopp og trøblete mage som hjerne følger i kjølvannet av slike kurer. Har tross alt nylig tatt en tre dagers kur for å forebygge underlivsinfeksjoner og vil ikke belaste det naturlige miljøet enda mer.

2 kommentarer
    1. Jeg vet om en vidunderkur for ulmende bihulebetennelse, fenu max, men jeg vet ikke om kan ta det mens er gravid.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg