Ny kontroll

Medical Check-up - Note Pad With Text
Licensed from: zsirosistvan / yayimages.com

I natt drømte jeg at dette svangerskapet også gikk skeis. Med tvillingene sluttet jeg å være redd for det etter 1. trimester og begynte å glede meg til kontrollene, men denne gangen har jeg fortsatt hjertet i halsen foran hver ultralyd.

Gleden ble desto større i dag da jeg fikk vite at alt bare var fryd og gammen. Det var ingen tegn til væskeansamling i nakken. Derimot var det væske i magen, hvilket betyr at fosteret har begynt å svelge fostervann, og det var visst veldig bra. Det var også rikelig med fostervann. Livmorhalsen var på hele 3,5 cm og viste fremdeles ingen tegn til åpning. Og selv om morkaken fortsatt lå et stykke nede på bakre vegg, var det heldigvis god skjæring til mormunnen. Fosteret ble ikke målt denne gangen, men legen sa etterpå at det skal ligge rundt 8,5 cm fra hode til bak på denne tiden.

Høydepunktet ble da han lette etter kjønn … og trodde at han hadde funnet ut av det, men det tør jeg ikke stole helt på før jeg har fått det bekreftet litt senere i svangerskapet. Det er lett å ta feil såpass tidlig, men når det er sagt, gjettet han riktig på tvilling 2 tre dager tidligere enn det jeg er kommet nå (tvilling 1 lå i en slik stilling at det var umulig å se).  

Ellers anbefalte han meg sterkt å ta forebyggende antibiotikakur mot bakterier i underlivet, så jeg skal ta Dalacin-stikkpiller tre kvelder på rad nå. Han rådet meg også til å få sjekket urinen hver fjortende dag, så sant jeg ikke hadde noen symptomer som tilsa umiddelbar sjekk.

Jeg fikk også bekreftet at det var greit å ta mer enn en Cetirizin (antihistamintablett) per dag, og at jeg aller helst burde holde meg unna de kvalmestillende tablettene jeg fikk av fastlegen med mindre det var krise. Har tidligere lest at Ibux skal være ok i 2. trimester (mens det er bannlyst i 1.- og 3. trimester og mens man prøver å bli gravid), men legen dro på det og sa at man likevel burde ta så lite som mulig. Paracet var langt å foretrekke, så da holder jeg meg fortsatt til det, men det er mulig jeg spør noen senere om jeg kan smøre Ibux-salve på de betente stedene rundt omkring.

På søndag føltes det som om hodet endelig hadde kommet ut av en trykkoker da regnet satte inn for fullt i kveldingen, og plutselig orket jeg å drikke te med melk og klarte å tenke klart igjen. Med melketeen økte væskeinntaket betraktelig, som helt sikkert var bra for meg, og den plagsomme halsbrannen forsvant som dugg for solen. Jeg hadde tidligere i helgen prøvd Nyco fruktsalt uten særlig hell, og i tvillinggraviditeten måtte jeg fort gi opp tyggetablettene fra Gaviscon. Fikk heller ikke noen særlig hjelp i Lovehearts. Det virker som om norsk husmannskost er det beste remediet mot halsbrann, særlig retter med melk i som fiskegrateng og fiskeboller i hvit saus.

Apropos husmannskost, så orket jeg endelig å lage lapskaus på søndag, noe jeg hadde tenkt på lenge. Siden jeg hadde en søtpotet liggende i kjøleskapet, hadde jeg også den oppi og tenkte at den sikkert ikke kunne smake så altfor ulikt kålrabi som jeg ellers pleier å ha med. Der tok jeg feil, gitt, for lapskausen ble mye søtere enn den pleier og litt for mye av det gode for min smak, men, men. Den smakte likevel godt, og sunn var den iallfall. Helt til magen protesterte. Jeg hadde allerede notert meg at søtpotet skal være høy fodmap, akkurat som fersk rødbete som jeg reagerer kraftig på, men tenkte det likevel var verdt et forsøk. Det skal jo være så sunt … Vel, vel, det førte til vond mage som trigget urolig livmor og enda mer kvalme, så heretter er søtpotet svartelistet i denne husholdningen.

8 kommentarer
    1. Så koselig å lese at alt ser bra ut med den lille. Ettersom legen allerede nå mener å ha sett kjønnet, antar jeg at det er en gutt..?😉
      Du nevner at Lovehearts ikke hjelper deg, bra du har funnet annet som hjelper. For meg og min halsbrann hjalp Lovehearts veldig mye, og bra er det, for de smaker jo så godt også. Lett å ta for mange av de 😁
      Deilig med litt regn ja, luften blir bedre og kaldere, og det blir enklere å sove.

    2. Glad mamma: He, he, ja Lovehearts er altfor fristende å ha i hus for min del – elsker alt som minner om bruspulver 😉 Venter med å røpe hva legen sa om kjønnet inntil videre 😀

    3. Jeg kom på noe annet jeg ble HELT hekta på da jeg var gravid: Grønn Fisherman friends. Måtte ha det hele tiden, og spiste vel 2 pk hver dag. Det hjalp også på halsbrann 👍
      Selvsagt kan du vente med å si kjønnet; jeg skrev bare ut fra min egen erfaring. Har født både gutter og jenter, og de gangene jeg har vært gravid med gutter har legene sett kjønnet veldig tidlig 😉 Litt lettere når det er en tut visstnok, men de kan selvsagt ta feil 🙂

    4. Glad mamma: Interessant at det skal hjelpe, for de inneholder vel peppermynte? Og peppermynte skal gi mer halsbrann … Men er verdt et forsøk 😉 Jeg har også alltid forstått det slik at det var lettere å se kjønnet på gutter, men vet om ei som fikk beskjed om at hun ventet en gutt, og deretter fødte ei jente ;-P

    5. En venninne av meg fikk beskjed om på 3 ultralyder at de ventet jente nr 3. De pusset da opp rommet i jentefarger, og kjøpte inn jenteklær og div, og hadde jentenavnet klart. Hun tok keisersnitt til termin, og ut kom ikke en jente, men en nydelig gutt 💙 Lettere sjokkert selvfølgelig, men STOR glede over at storesøstrene hadde fått en lillebror 🙂 Tenk at 3 ultralyder hadde vist det motsatte. Pappaen var kjapp, og ila 2 dager hadde han malt om rommet, og handlet inn lyseblå gutteklær til sin sønn 💙

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg