Murmeldyr

Sleeping
Licensed from: Ikostudio / yayimages.com

I dag våknet jeg av kvalme og murringer, i tillegg til den sedvanlige fulle blæren. Jeg løp en rask tur på do før det var på tide å sette progesteronsprøyten. Der oppdaget jeg blek ferskenfarget utflod på toalettpapiret, mao. svakt blodspor. Alle planer om å begynne på nedtrappingen av sprøytene ble kastet ut vinduet på et blunk, og istedet tok fant jeg fram esken med Traneksamsyre igjen.

Jeg har heldigvis ikke sett noe mer til blod i dag, men dagen er stort sett blitt tilbrakt med å ta igjen sårt tiltrengt søvn i to lange økter. Innimellom sovingen har jeg sløvet meg gjennom timene. Har skumlest blogginnlegg, men ikke orket å skrive noen selv, og ellers sett på Netflix. Selv det føltes litt for krevende, og det sier vel i grunnen det meste.

Jeg var så trøtt at selv matlysten forsvant mesteparten av dagen, men innimellom måtte jeg spise når kvalmen meldte seg. Til vanlig liker jeg å være våken i flere timer før jeg spiser – blir sjelden sulten før 10 om formiddagen, så foretrekker å begynne dagen med drikke istedet – men som gravid må jeg ha frokost med en gang for å bli kvitt morgenkvalmen.

Hadde fått beskjed av koordinator om å avlegge rapport i dag om tingenes tilstand, slik at hun kunne vurdere når jeg skulle starte med nedtrapping av østrogentablettene, men har ikke hørt noe mer, så regner med jeg må vente til mandag med å få svar. Hun arbeider bare på lørdager når timingen av innsett ikke lar seg utsette, dvs. ved enkelte ferskforsøk. Jeg hadde f.eks. innsett med tvillingene på en lørdag, men fryseforsøk blir alltid planlagt til ukedager. Ved kriser svarer hun på sms i helgene også, men dette var ikke noe som hastet, så jeg sendte bare en e-post. Tviler på at de vil jeg skal trappe ned allerede i helgen med nylig spor av blødning.

Nå har jeg tatt min siste kortisontablett i dette svangerskapet og er spent på hvordan formen vil være i dagene framover. Håper jo virkelig at graviditeten er i ferd med å undertrykke immunforsvaret på egenhånd, men lurer litt på om det har vært så lurt å kutte drastisk ned på Cetirizin samtidig. Sprayen hjelper jo lokalt mot bihuleplagene, mens det er de systemiske tablettene som bekjemper den generelle autoimmune responsen i kroppen, som i verste fall kan ha noe å si for fosteret.

Håper uansett at jeg vil være mer i form til å nyte livet i morgen, til tross for manglende drahjelp av kortison. En god venninne av meg har meldt at hun er i byen, og jeg vil absolutt møte henne før hun drar igjen.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg