Ni uker på vei

pregnant woman
Licensed from: Yellowj / yayimages.com

I kveld har jeg akkurat rundet ni uker. Murringene har vært helt fraværende i dag, så jeg har ikke måttet ta en eneste magnesiumtablett. Jeg merket det ikke en gang når det var på tide å sette ny progesteronsprøyte. Forhåpentligvis betyr det at livmoren har roet seg og graviditeten fått bedre fotfeste. Da kan jeg snart gjøre et nytt forsøk på å trappe ned sprøytene.

Jeg har sløvet i hele dag og syntes det var hakket for varmt til det plutselig ble litt kjøligere i ettermiddag. Har likevel ikke fått sove siden morgendosene med medisiner ble inntatt, så er fortsatt ganske groggy og småuggen i kroppen. Blir alltid lett irritabel når jeg har sovet altfor lite, så det er bra jeg har vært alene. Har hatt mobilen på stille og lagt den ute av syne i hele dag.

De siste dagene har jeg hatt kronisk stivt bekken, og i går våknet jeg til ubehagelig stiv nakke og skulder på ene siden også. Jeg er sikker på at det skyldes nedtrappingen av kortisontablettene. Apropos kortison, er jeg veldig fornøyd med den nye kombisprayen min. På mindre enn ett døgn er jeg allerede blitt kvitt neseblodet – i motsetning til den gamle nesesprayen som gav meg neseblod og gjorde plagene verre.

Har ellers vært litt plaget av ising i tennene i det siste. Jeg vet at det ikke er pga. hull da jeg nylig fikk det sjekket av tannlegen. Men han trodde det kom av blotting av tannhalsene som visstnok uunngåelig begynner når man kommer i en viss alder. Jeg ble rådet til å skylle med fluor og unngå tannkrem med polerende effekt, dvs. dem for hvite tenner. Etter at jeg ble gravid, sluttet jeg med fluorskyllingen fordi jeg var litt usikker på om det kunne skade fosteret, men nå er isingen blitt verre, så jeg må nok bare begynne igjen. Kan ev. prøve med Sensodyne tannkrem som har virket ganske godt før, men den jeg akkurat hadde kjøpt to for en av, var selvfølgelig den varianten som skulle gi meg hvitere tenner. Jeg har i grunnen ikke brukt stort annet i hele mitt voksne liv pga. dedikert tedrikking og er også blitt anbefalt det av tannpleier, så det var helt nytt for meg at det faktisk kunne skade blottlagte tannhalser.

I dag lagde jeg brokkolisuppe til lunsj basert på samme prinsipp som blomkålsuppen i går. Blomkålsuppen fikk for øvrig fart på magen, men i det siste har den vært uvanlig treg, så for en gangs skyld var det velkommen. Graviditeten endrer på det meste.

Mesteparten av dagen har vært tilbrakt halvt liggende og halvt sittende i sengen foran House of Cards på Netflix, etter anbefaling av en god venn av meg. Kun avbrutt av små turer til kjøkken og bad. Katten har vært opptatt med sitt og har såvidt hilst på meg en gang på vei ut av soveromsvinduet.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg