Nedtrapping

Medication
Licensed from: devulderj / yayimages.com

 

Jeg er nå kommet halvveis i nedtrappingen av Prednisolon og merker det godt på kroppen allerede. Da jeg gikk ned fra 20 mg til 15 mg, ble jeg først og fremst slappere og mindre sulten. Ble også mere andpusten nærmest over natten. Men da jeg gikk ned tll 10 mg, begynte også bihulene å tetne til, og med det kom spenningshodepinen sigende. Har derfor måttet trappe opp på antihistaminene for å hindre full bihulebetennelse. I tillegg har jeg begynt å få utslett i ansiktet. Det får jeg alltid når jeg slutter med kortison.

Jeg tok ikke kortisontabletter da jeg var gravid med tvillingene, og likevel trengte jeg bare å ta en brøkdel av den vanlige allergimedisinen, så graviditeten undertrykket helt klart immunforsvaret selv. Da hadde jeg nok mye mer graviditetshormoner innabords enn nå, siden det var to der inne. Dessuten har pollenallergisesongen i år vært uvanlig heftig. Jeg er likevel redd for at immunforsvaret mitt skal løpe løpsk når jeg slutter helt med kortison om en uke og ikke bare gi meg allergiske reaksjoner, men i verste fall støte fra seg fosteret.

Den gode nyheten er at jeg ikke har blødd i dag. Progesteronsprøytene ser ut til å gjøre meg godt, så nå tør jeg ikke prøve å trappe ned på dem igjen med det aller første. Syns likevel det er litt rart at progesteronpillene ikke er nok, siden de fungerte helt fint under tvillinggraviditeten, men kanskje jeg rett og slett har fått lavere progesteronnivåer i kroppen generelt siden da? Det er tross alt to år siden sist.

Leste noen snutter om progesteron her om dagen fra litt forskjellige kilder, og der stod det bl.a. at progsteron kan undertrykke naturlige dreperceller og aktiverte lymfocytter, som jeg har litt for mye av, så kanskje den høye dosen progesteron jeg får gjennom sprøytene, gjør litt av den samme jobben som kortisontablettene? I så fall bør jeg iallfall ikke trappe ned på begge deler samtidig. Ultralyden viste riktignok mye morkakevev, men så lenge morkaken ikke er ferdig dannet, trenger kroppen drahjelp utenifra, og i mitt tilfelle vil den også trenge det senere, bare med lavere dose.

Klarte såvidt å gå innom apoteket etter akupunkturen i går og hente ut mer antihistaminer. De går som varmt hvetebrød for tiden, så jeg må huske å be fastlegen om å skrive ut ny resept. Var heldig og kom over kosttilskudd til gravide med 40% avslag i samme slengen. Kommer snart til å gå tilbake til dem da de brusetablettene jeg bl.a. tar istedet nå, gjør meg kvalm og gir meg halsbrann. Kunstig søtningsstoff byr meg ennå mer imot nå enn til vanlig; dessuten tror jeg de må inneholde en eller annen form for syre.

Var også innom bakeren og konstaterte at det meste av søthungeren var blitt borte igjen, så skolebollene fikk ligge i fred. Har ikke kjøpt det før heller, men hadde egentlig bestemt meg for å gjøre det neste gang om jeg fortsatt hadde like lyst på dem. Det ble grov surdeigsbaguette med gulost og skinke istedet. Kan jo hverken spise roastbiff eller salami og brie som var på de andre baguettene, mens jeg er gravid, sukk. Hadde egentlig tenkt å prøve ut en fjerde variant med tunfisk, vel å merke etter å ha forsikret meg om at tunfisken kom fra boks og ikke var fersk, men den hadde de ikke inne akkurat da. Kanskje like greitt siden den var blandet med majones, for da går vinningen litt opp i spinningen for meg.

I dag har jeg sovet som et murmeldyr hele formiddagen og holdt egentlig på å sovne igjen etterpå også, men har holdt meg våken med et nødskrik. Innbiller meg at det er bedre for søvnrytmen, men akkurat nå har jeg stadig økende hodepine, så kanskje jeg har fått sovet for lite likevel? Har for en gangs skyld klart å få unna litt av papirarbeidet som har hopet seg opp den siste tiden, men med en gang jeg gjorde litt, ble jeg kvalm og uvel igjen, så jeg måtte ta det i små etapper. Speaking of which, så er det på tide å legge fra seg dette blogginnlegget nå.

 

1 kommentar
    1. Så bra at progesteronsprøytene har god effekt. Det kan jo være, som du skriver, at du trenger mer nå enn for 2 år siden. Progesteron produksjonen vår reduseres jo eldre vi blir, så det er en naturlig forklaring. Virkelig flott at er gravid igjen, det unner jeg deg så veldig ♥️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg