Testdag

Young Woman in Suspense
Licensed from: Creatista / yayimages.com

 

I dag har jeg vært og tatt blodprøve for å se om jeg er gravid. Svaret kommer ikke før på mandag. Akkurat det er veldig dumt med å ha testdag på en fredag. Klinikken stoler ikke helt på urintester og vil dessuten helst ha eksakte tall. Om hcg-nivået er litt lavt, ber de gjerne om en ny måling etter 48 timer for å sjekke stigning. Da jeg var gravid med tvillingene derimot, var første resultatet såpass høyt at de ikke trengte noen flere prøver.

Denne uken har ikke vært helt uten dramatikk. Har nemlig småblødd i nesten tre døgn. Oppdaget det rett etter frokost på mandag. Fikk da beskjed om å høyne østrogendosen og slutte med blodfortynnende, både tabletter og sprøyter. Dessverre hadde jeg allerede tatt dagens doser. Koordinator sa til meg de ikke var så veldig bekymret da legen trodde blødningen mest sannsynlig kom av de blodfortynnende medisinene, men da jeg fortsatte å spottblø om kvelden, fikk jeg beskjed om å høyne dosen med progesteron for sikkerhets skyld. Det ble litt bedre neste dag, men da skulle jeg dessverre reise hjem, og etter flyturen fikk jeg økende murringer utover kvelden. Neste morgen så det verre ut enn noensinne, og da først begynte jeg for alvor å bli mer enn bare litt bekymret. Sterkere skyts måtte til. Jeg holdt for det første sengen så mye jeg kunne. For det andre tok jeg noen russiske tabletter som skal stanse blødning. For det tredje byttet jeg ut progesteronpillene med sprøyter rett i skinka. Det regimet ser ut å ha gjort susen, for nå har det gått halvannet døgn siden sist jeg har sett noen spor av blod. Dermed har jeg også fått klarsignal til å gjenoppta de nlodforynnende sprøytene, men bare annenhver dag framover istedenfor hver dag. I tillegg er det full stopp med acetylsalisylsyren.

Akupunktøren sa jeg hadde sterk puls i går. Det pleier tilsynelatende å være et godt tegn. Nå håper jeg bare inderlig at det stemmer.

 

2 kommentarer
    1. Jeg blødde også noen dager før testdag og det viste seg å være festeblødning:) Krysser fingrene for deg!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg