Ruging

Pigeon hatch eggs in the nest. Close-up shooting
Licensed from: GLAZKOVA / yayimages.com

 

Da er jeg atter en gang blitt ruger. Rugetiden kalles gjerne for skrulletiden av mange, og ikke uten grunn. Man svinger gjerne mellom gryende håp og beksvart mismodighet. Jeg har funnet ut at det er best å prøve å la være å tenke så mye på det, for man ender altfor lett opp i grubling og katastrofetanker. Samtidig holder jeg meg strengt til alle anbefalingene jeg har fått av klinikken, og de er ikke få. Å leve som vanlig er ikke tingen her borte, ihvertfall ikke de første 3-4 døgnene som skal være de mest kritiske. 

Har fått med meg en liste over DOs og DON’Ts.

På DO-siden skal jeg bl.a. kontakte klinikken om jeg begynner å blø og ellers gjøre alt som får meg til å føle meg glad og positiv.

På DON’T-siden skal jeg unngå løfting av mer enn 10-15 kg, mageøvelser, hardt arbeid, stressende situasjoner og varme bad/badstu. Jeg får heller ikke lov til å løpe eller hoppe, men rolige spaserturer går heldigvis helt fint og blir til og med anbefalt for å få opp blodomløpet i livmoren. Sistnevnte er visst avgjørende for å lykkes.

Jeg har registrert at mange bruker varmeflaske de første timene for å stimulerer blodomløpet. Jeg gjorde det derfor sist, men i ettertid er jeg redd for at flasken muligens kan ha vært for varm. Det er tydeligvis svært viktig å unngå overoppheting, så derfor har jeg heller tydd til ullshorts denne gangen. Veier også mye mindre og tar mindre plass i kofferten , så mer praktisk på reise.

Jeg har lidd av søvnmangel de siste dagene, så sløver mest på hotellrommet og koser meg med gode filmer. Har hatt mye mer roen denne gangen, slik jeg hadde da jeg ble gravid med englebarna, og håper det er et positivt tegn.

Ellers har det vært mye mildere i Riga enn først fryktet, så jeg har ikke lidd noen nød på værfronten; snarere tvert imot.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg