Som en vandrende zombie

Da gjorde jeg det igjen: våknet midt på natten og ble liggende våken til dagen grydde og vel så det. Lunsj med venner ble avlyst og ettermiddagslur prioritert. Dagens gjøremål har bestått av å vaske klær til turen og lage suppe. Klarte selvsagt å skru på feil plate. Tok lang tid før jeg oppdaget det, og i mellomtiden ble grytelokket som tilfeldigvis lå over den feilpåslåtte kokesonen brunsvidd. Alvorlig søvnmangel kombinert med progesterontilskudd innabords er definitivt ingen god kombo.

En annen kompliserende faktor som følger med oppstart av progesteron, er at man helst skal ligge i en halvtime etter å ha tatt stikkpillene så de får tid til å godgjøre seg før tyngdekraften slår inn. Så om man er på farten, må man både finne et rent nok toalett og et sted man kan hvile på i umiddelbar nærhet. I praksis er en sitteplass det beste man kan håpe på. Akkurat den typen jeg tar, kan man faktisk også svelge, men da blir man så sløv at man bl.a. ikke er i stand til å kjøre, så det er ikke aktuelt. Jeg kjører riktignok ikke, men man vil jo være skjerpet når man er ute blant folk, og særlig på reise i utlandet.

Fertilitetsterapeuten satte meg i tillegg på ymse naturmidler i går som støtte for behandlingen, bl.a. såkalt babyklister (fructus femina) og wild yam. Sistnevnte kjøpes på helsekost og skal fremme progesteronnivået, mens førstnevnte skal gjøre livmoren mer mottagelig og må bestilles fra Danmark. Heldigvis hadde hun en ekstra flaske liggende på kontoret som jeg fikk med meg. Jeg skal begynne med ti dråper tre ganger daglig av det i morgen og fortsette til testdag eller – forhåpentligvis! – ut hele første trimester ved positiv test. Wild yam begynte jeg med allerede i går. Den skal helst tas utenom måltidene, så nå langer jeg innpå samtidig med acetylsalisylsyren en halvtime før frokost.

I morgen er det tid for pakking. Må være ferdig før jeg legger meg siden jeg skal dra forholdsvis tidlig mandag morgen. Skal være borte i over en uke denne gangen og har mange ting å huske på. Kommer sikkert til å bruke hele dagen på å bli ferdig. Kan ikke pakke for tungt heller siden jeg ikke har noen som kan hjelpe meg med koffertbæring på hjemreisen. Etter innsett får jeg ikke lov til å løfte mer enn 10-15 kg, og jeg skal dessuten ha plass nok til å ta med meg medisiner fra klinikken, bl.a. blodfortynnende sprøyter om det blir aktuelt. Så smart pakking er tingen her, samtidig som jeg må ha nok varme klær. Det har nemlig vært enda kaldere i Riga enn her i det siste. Ikke så rart når kulden kommer fra Sibir. Jeg trenger også en god bok og aller helst en koselig roman. Trump and Fury om administrasjonen til den amerikanske presidenten er neppe forenlig med sjelefred i rugetiden, så den får ligge igjen hjemme.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg